Een betere wereld begint op je bord!

12 juni 2013 23:23  Redactie  Reageer

Wat is duurzaam?
Als je op Google duurzame voeding in typt krijg je een flinke reeks aan artikelen, websites, filmpjes en blogs getoond die allemaal iets te zeggen hebben over duurzame voeding. Iedereen heeft hier ideeën bij en vaak ook een mening over. Wellicht zijn er ook nog steeds mensen die zich hier totaal niet mee bezig houden en denken dat duurzame voeding een kip is die gouden eieren legt. Maar wat is duurzame voeding nou concreet als je alle meningen, gevoelens en ideeën erover achterwege laat?

Fokke & Sukke

Om hier achter te komen heb ik de meest onafhankelijke en onpartijdige informatiebron geraadpleegd die ik me maar kon bedenken: De Dikke van Dale. Meneer van Dale laat ons zonder enige mogelijkheid tot vrije interpretatie het volgende weten:

duur·zaam (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap:duurzamer, overtreffende trap: duurzaamst)

  1. lang durend
  2. weinig aan slijtage of bederf onderhevig
  3. het milieu weinig belastend

Bewustwording

Om je voeding op deze 3 criteria te kunnen beoordelen, is er slechts 1 vraag die je jezelf zou moeten stellen: Waar komt mijn eten nou precies vandaan?

Dit is waar het naar mijn idee vermoedelijk mis gaat. Nog nooit hebben wij zo ver van de bron van onze voeding vandaan gestaan. Tegenwoordig kun je op iedere hoek van de straat iets kopen dat eetbaar is. Vaak nog met een mooi gekleurde sticker, een sexy marketing slogan en een legio aan synthetische ingrediënten, die ik niet eens kan uitspreken, op de verpakking. Een hamburger komt niet van de koe.. Die komt uit de supermarkt, van de slager of van de McDonalds.

Hoe vaak pakt iemand nog een stuk vlees uit het schap in de supermarkt, kijkt naar het vlees en vraagt zich af waar dat vlees vandaan komt. Wat voor leven de koe, de kip of het varken in die plastic verpakking gehad heeft. Waar hij woonde en hoe zijn stal eruit zag. En wat hij te eten kreeg.
Hoe vaak zie je nog iemand stil staan bij het feit dat wij het hele jaar door tomaten kunnen kopen terwijl deze in Nederland toch echt alleen geoogst worden in de maanden juni tot oktober. En welke verschillen in invloed op ons milieu er zijn tussen tomaten uit het seizoen tomaten die gekweekt worden in een kas.

Tomaten

Sinds ik mijn voedingspatroon heb aangepast en ik met de nogal afwijkende inhoud van mijn lunchtrommel regelmatig de aandacht trek, kom ik vaak met mensen in een dialoog terecht over voeding. Ik vind het dan altijd opvallend hoe weinig mensen nog stil staan bij de herkomst van hun voeding die zij zonder er bij na te denken in hun mond stoppen. Hoe weinig mensen nog beseffen dat voeden niet hetzelfde betekent als vullen.

We kennen waarschijnlijk allemaal wel dat stopwoord of die zenuw tik, waarvan je je pas bewust werd toen iemand anders je erop wees. Vervolgens ging je erop letten, waardoor dit gedrag binnen een mum van tijd verdween. Ik ben er dan ook van overtuigd dat bewustwording een krachtig middel is om veranderingen en zelfs hervormingen te weeg te brengen. Daarom denk ik dat die bewustwording de allereerste stap moet zijn. Want als je je niet bewust bent van de herkomst van je voeding, hoe kun je dan op basis daarvan bewuste keuzes maken?

Food Inc
Bij mij ontstond deze bewustwording toen ik de documentaire Food Inc keek. Ik wist ergens in mijn achterhoofd wel dat plofkippen geen goed leven hadden en dat de bestrijdingsmiddelen op mijn groenten vast niet heel erg goed voor het milieu zouden zijn. Maar er echt bij stil staan en erop acteren was voor mij nog een stap te ver. Totdat ik deze documentaire zag. Food Inc is een Amerikaanse documentaire van Robbert Kenner die industriële landbouw en veeteelt in de VS onderzoekt. De conclusies vond ik schokkend en ik raad een ieder dan ook aan de documentaire te bekijken.

http://documentaryaddict.com/Food+Inc-2174-documentary.html
Documentaire Food Inc van Robbert Kenner

Eén van de belangrijkste conclusies uit deze film vond ik dat er geleverd wordt waar de consument om vraagt. In het kader van duurzaamheid is het denk ik belangrijk dat wij als consument beseffen wat dit betekent voor de productie van onze voeding. Op dit moment wordt de vraag namelijk vooral gekenmerkt door snel, makkelijk en goedkoop. Logisch gevolg hierop is dat dit tevens het uitgangspunt geworden is van onze voedingsindustrie.

Een supermarkt bestaat omdat wij als consument vragen om een plek waar we zoveel mogelijk verschillende producten voor een zo goedkoop mogelijke prijs bij elkaar vinden. Die vervolgens ook op een zo snel mogelijke manier klaar gemaakt moeten kunnen worden en die we zo lang mogelijk kunnen bewaren. Hierdoor kunnen we namelijk groot inslaan en hoeven we minder vaak tijd te besteden aan de aanschaf van ons voedsel.

Supermarkt

Echter lijken we hierdoor de kennis van de herkomst van onze voeding en de behoefte aan deze kennis volkomen kwijt te zijn. Het is niet meer zichtbaar en onze prioriteit ligt er ook niet. Met als gevolg dat het mogelijk was dat mensen paardenvlees aten bij Ikea zonder dit te weten en ook de leverancier van de bewuste vleesproducten hier niet van op de hoogte was.

Maar wat zou er gebeuren als de consument iets anders zou eisen. Stel dat de consument in plaats van snel, makkelijk en goedkoop zou kiezen voor duurzaam, eerlijk en voedzaam. Dat wij ons bewust worden van het feit dat wij als consument door het creëren van vraag een enorme invloed hebben op het aanbod. En dat als we niet tevreden zijn over het aanbod we dus een andere vraag moeten vormen. Mijn inziens is dit een zeer interessant vraagstuk. Want als niemand meer brood wil eten, waarom zou de bakker dan ten slotte nog brood bakken?

Een betere wereld…
“Weet wat je eet” is daarom mijn nieuwe motto. Sinds de bewustwording van het leed aan milieu, mens en dier dat veroorzaakt wordt door onze voeding zijn de keuzes die ik maak weloverwogen. Ik besef me hoe inmens veel macht wij als consument hebben op hetgeen er in de winkels ligt. En besloot op basis daarvan dat ik wil bijdragen aan een gezonde en duurzame voedingsindustrie. En dat ik door mijn keuzes simpelweg al een kleine bijdrage daaraan zou leveren. Zo makkelijk kan het zijn.

Ik hoop dan ook dat ik door middel van dit stuk mensen inspireer om meer onderzoek te doen naar waar hun eten vandaan komt. En dat er morgen door heel regio Leidsche Rijn mensen aan de kassa staan die zich beseffen dat de inhoud van zijn/haar winkelmandje meer is dan vulling voor de maag. Dat ieder product in dat mandje ergens vandaan komt. Dat de keuze voor een bepaald product voor de maker ervan een vraag naar meer van hetzelfde is. En dat we voor een duurzame voedingsindustrie dus ook duurzame keuzes moeten maken.

Want een betere wereld begint op je bord!


Advertentie:

Advertenties:

Nog geen reacties


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website