Bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2012 heeft PvdA-raadslid Bart Beerlage een amendement ingediend om een betere verbinding van en naar Leidsche Rijn door Papendorp te bewerkstelligen. Het amendement kreeg unaniem steun van de raad. Onlangs heeft het college het voorlopige ontwerp bekend gemaakt om aan de oproep van Beerlage te voldoen.
Er komt een betere toegangsroute voor automobilisten van en naar Leidsche Rijn – De Meern naar de bestaande stad. De nieuwe autoverbinding voorkomt omrijden op bedrijventerrein Papendorp, en loopt van de Orteliuslaan via het Taatsenplein naar de Prins Clausbrug.
Bart Beerlage: “Mooi dat hiermee een vlotte en comfortabele betere toegangsroute van en naar Leidsche Rijn en De Meern naar de bestaande stad wordt gecreëerd. De PvdA vindt dat om Papendorp een duurzaam aantrekkelijke bedrijvenlocatie te laten zijn van groot belang. De nieuwe autoverbinding is daarnaast een oplossing voor de westelijke ontsluiting van de A2. Omdat er tegelijkertijd ook een nieuwe busbaan wordt aangelegd, wordt Papendorp hierdoor een belangrijk OV-knooppunt voor de regiobussen, de HOV-buslijnen en de stadsbussen aan de zuidwestelijke kant van de stad.”.
Het belangrijke OV-knooppunt waar Beerlage naar verwijst ontstaat doordat er een busbaan komt. De toekomstige Westtangent (lijn 33) tussen Nieuwegein – Papendorp – Leidsche Rijn Centrum – Maarssen zal hier vanaf 2014 gebruik van gaan maken. Ook zal de baan zorgen voor een snellere route voor de buslijnen vanaf de A2 naar Utrecht-stad.
De planning is dat in het najaar van 2013 wordt gestart met zowel de werkzaamheden aan de HOV-baan in Papendorp als de autoverbinding via het Taatsenplein. Naar verwachting wordt het totale werk in het voorjaar van 2014 opgeleverd.
Bron: Dichtbij
RT @regleidscherijn: Betere autobereikbaarheid Leidsche Rijn en De Meern. http://t.co/3Bax0Eg1y0 #bereikbaarheid #leidscherijn #demeern