Oxfam Novib roept Coca-Cola en PepsiCo op tot actie

Oxfam Novib roept Coca-Cola en PepsiCo op om op te treden tegen landconflicten en landroof binnen hun leveringsketen.

De organisatie die zich richt op ontwikkelingssamenwerking komt woensdag met het rapport ‘Sugar Rush’ waarin onder andere landconflicten en landroof in Cambodja en Brazilië met de twee grote voedingsmiddelenbedrijven worden beschreven.


Advertentie:

Coca-Cola en PepsiCo zijn twee van ’s werelds grootste suikeropkopers. Coca-Cola bezit 25 procent van de wereldmarkt in frisdranken en PepsiCo 18 procent. Volgens Oxfam is de handel in suiker de grootste aanjager als het gaat om landconflicten en landroof.

In het rapport worden een aantal specifieke voorbeelden genoemd van de conflicten. Een van de conflicten betreft zowel Coca-Cola als PepsiCo. In de Braziliaanse deelstaat Pernambuco zou in 1998 een vissersgemeenschap met geweld van hun grond gestuurd zijn voor de bouw van een suikerfabriek. De fabriek levert nu suiker aan beide bedrijven.

Suiker
“Ze doen te weinig om ervoor te zorgen dat de suiker in hun producten niet geteeld wordt op land dat gestolen wordt van lokale gemeenschappen”, aldus Tom van der Lee, directeur campagnes van Oxfam Novib.

“Door de toenemende vraag naar suiker worden de problemen rondom landconflicten en landroof aangewakkerd. 31 miljoen hectare, de omvang van Italië, wordt nu al gebruikt om suiker te produceren. Veel daarvan ligt in ontwikkelingslanden”, aldus Van der Lee.

Oxfam Novib vraagt de bedrijven openbaar te maken van wie en waar zij hun grondstoffen betrekken. Daarnaast willen ze evaluaties waarin staat welke effecten de suiker die zij kopen heeft op de landrechten van lokale gemeenschappen. En Oxfam wil dat de bedrijven hun invloed gebruiken om overheden en de levensmiddelensector op te roepen om landrechten te respecteren.

Samenwerking
Coca-Cola zegt in een reactie samen te willen werken met Oxfam Novib om zo “mondiale uitdagingen gezamenlijk aan te pakken” en op andere gebieden al een samenwerking te hebben. Het zou hierbij gaan om onder meer de positie van plattelandsvrouwen. De organisatie belooft hun onderneming transparanter, duurzamer en verantwoorder te maken.

“Wat ons betreft is er geen sprake van samenwerking”, zegt Van der Lee. “Wel zijn we in gesprek en hebben we kritische vragen weggelegd bij Coca-Cola over landconflicten in de suikerketen. Wij verwachten concrete stappen van Coca-Cola.

PepsiCo heeft vooralsnog niet gereageerd op het rapport.

Naast Coca-Cola en PepsiCo wordt de op een na grootste producent van suiker, Associated British Foods, ook bekritiseerd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.