Nationaal Schoolontbijt ongezond

Het Voorlichtingsbureau Brood organiseert ieder jaar het Nationaal Schoolontbijt. De organisatie wil kinderen stimuleren om goed te ontbijten.
In de praktijk blijkt het Nationaal Schoolontbijt door voedselbedrijven te worden gebruikt om kinderen met marketingtechnieken te bestoken.

Op de ontbijttafels van de 2000 scholen die meedoen aan de actie staan overwegend merken als Venz, ERU, Blue Band en Appelsientje. In plaats van een gezond ontbijt krijgen de kinderen margarine op brood, hagelslag, zoute smeerkaas en sinaasappelsap uit een pakje.

Promotie
Voedselwaakhond Foodwatch vindt het een slechte zaak dat de inhoud van de ontbijtpakketten wordt samengesteld door de voedselbedrijven die het ontbijt sponsoren. Het gaat deze bedrijven in de eerste plaats niet om de gezondheid van de kinderen, maar om de promotie van hun eigen producten. De ontbijtpakketten bevatten vooral te zoete, te vette of te zoute producten.

Als de kindermarketing ook in scholen wordt gepromoot, zijn er bijna geen plaatsen meer over waar kinderen niet worden geprikkeld om te snacken en te snoepen.

Afspraken omzeilen
Het is niet toegestaan om reclame te verspreiden op scholen, tenzij het gaat om voorlichtende activiteiten die zijn goedgekeurd door een erkende autoriteit. In het geval van het Nationaal Schoolontbijt is dat het Voedingscentrum.

Het Voedingscentrum staat hiermee reclame toe voor voedselproducten die niet passen binnen de richtlijnen voor een gezond ontbijt. Bedrijven kunnen op deze manier afspraken omzeilen, zoals geen reclame maken voor kinderen tot 7 jaar en terughoudend zijn bij kinderen tot 12 jaar.

Bron: Foodwatch.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.