Blog: Nut van sociale media

14 november 2014 07:00  Saskia Roelofs-van Velsen  1 reactie

Op 18 oktober viel me een nieuwsbericht op dat de nieuwssite nu.nl gepubliceerd had. Een Amerikaanse toerist besloot na een kwartier op Internet gesurft te hebben, de boekenwinkel te verlaten. Wat bleek, de winkel was al gesloten. Na meerdere berichtjes op Twitter te hebben geplaatst, hebben medewerkers van de keten Waterstones David Willis uit zijn ‘gevangenschap’ bevrijd. Zo zie je dat het gebruik van sociale media tegenwoordig een nuttige functie heeft.

In mijn vorige blog kon je misschien een lichte twijfel van mijn kant proeven als het gaat om de middelen binnen de sociale media. Voor bepaalde doeleinden als het voorbeeld hiervoor sta ik er absoluut niet negatief tegenover. Al betwijfel ik of het nu heel erg is als je bent opgesloten in een boekenwinkel. Lijkt me heerlijk! Nadeel is wel dat je jouw favoriete romans niet kunt nuttigen met een etentje en een goed glas Cabernet Sauvignon.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je in een benarde situatie zit het sturen van een Twitterbericht misschien wel een leven kan redden. Bijna 11 jaar heb ik voor een bedrijf gewerkt dat zijn strepen heeft verdiend in de bedrijfshulpverlening. Een kennisinstituut dat continu zoekt naar het uitwisselen van informatie op het gebied van de BHV. Een BHV’ er heeft een voorpostfunctie en kan, voordat ambulance of brandweer ter plaatse is, een belangrijke functie vervullen in het welzijn van een slachtoffer. Door het gebruik van social media kan een hulpinstantie tijdig en voldoende geïnformeerd worden.

Niet alleen zijn Twitter en andere digitale middelen zinvol voor de maatschappij als het om veiligheid gaat maar ook voor bedrijven kan het een hulpmiddel zijn om meer omzet te genereren. Of je nu je collectie Wuppies op marktplaats zet of je biedt jouw diensten aan als ondernemerscoach. Een Tweet is zo wereld wijd. In eerste instantie om meer naamsbekendheid te krijgen en vervolgens om een klantenkring op te bouwen.

Vanaf de oorsprong van Internet en online communities lijkt de wereld nog kleiner geworden te zijn. Fysiek gezien is een enkeltje Amsterdam naar New York een peulenschil. Laat staan om met iemand uit New York digitaal contact te maken. Dit kan met één druk op de send-knop. Voor wie het dichter bij huis wil houden en nog niet zijn/haar levenspartner gevonden heeft, kan het web op en zich inschrijven bij een datingsite. Ze vliegen als paddenstoelen uit de grond.

Zijn er dan tóch nadelen te noemen? Uiteraard! De huidige generatie groeit op een hele andere manier op. Ik verbaas me wel eens als ik een bijna-puber met een smartphone zie lopen. Moet je je kinderen op tienjarige leeftijd al introduceren in het aanbod van applicaties? Waar vroeger kinderen nog met een walkietalkie in hun buurt rondliepen en al schreeuwend elkaar verraadden waar ze zich bevonden, zo sturen ze nu een whatssapp naar hun vriendenkring. Met de locatievoorziening op ‘aan’ weet iedereen waar je uithangt. Laat mij maar verdwalen in een grote bibliotheek. De Wi-Fi uitgeschakeld en heel toevallig niet de stem via de intercom horen zeggen dat ze gaan sluiten. Ik vermaak me wel!

Saskia
www.lettersenlettersz.nl

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Advertenties:

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

1 reactie


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website