Blog: Vlucht met een staartje

Je bent niets vergeten. Alles is ingepakt. Zelfs je wereldstekker, die in de onderste doos op zolder lag, heb je meegenomen. Stoel 38K nog voor de vleugel is gereed om jou naar palmbestemming Miami te brengen. Dekentje bij de hand, literatuur in de aanslag en oordopjes voor wat muzikaal vermaak. Maar dan hoor je de stem van de gezagvoerder door de intercom zeggen dat door een technisch mankement de reis nog even uitgesteld wordt. Een vertraging van ruim 5 uur wel te verstaan. Komt vaker voor. Vliegtuigen blijven wel wat langer aan de grond omdat bijvoorbeeld een onderdeel vervangen moet worden. Wat als dat ene onderdeel doorgeknaagd is? Ja, je leest het goed, doorgeknaagd.

In Oslo had de luchtvaartmaatschappij Norwegian Air dikke pech en ruim 5 uur vertraging doordat de piloot een muis in de cockpit vond. In eerste instantie lach je erom. Als je weet wat voor consequenties het heeft als je het diertje gewoon zijn gang laat gaan dan ‘piep’ je wel anders. AD.nl meldde hierover eind oktober. Heel het toestel moet in zo’n geval nagekeken worden. En een Boeing 747 heb je niet in een uurtje onderzocht. Laat staan het vangen van het kleine knaagdiertje.

Gelukkig is het incident met de muis zeldzaam. Toch zijn er tal van andere redenen te noemen waarom een vlucht vertraging heeft. Een staking of weersomstandigheden kunnen veel roet in het eten gooien. Als in de winter een toestel de-iced (lees: een soort immens grote wasstraat maar dan met antivries) moet worden, kun je er donder op zeggen dat je ruim een uur later je zwembroek aan kan doen. Een staking door luchtvaartpersoneel is helemaal funest.

Het is als passagier ontzettend vervelend om vertraging te hebben. Je wilt toch zo snel mogelijk dat strand op of dat ene lekkere drankje kunnen drinken. Vertragingen zijn soms onvermijdelijk. En wanneer het om de veiligheid van alle reizigers gaat dan kun je er maar beter genoeg tijd voor uittrekken om ongelukken te voorkomen en het zekere voor het onzekere te nemen. Wie herinnert zich nog de vulkaanuitbarsting op IJsland? In april 2010 werd een deel van het luchtruim van Europa zelfs gesloten door rondvliegende asdeeltjes. Deze keer geen zwerm ganzen die graag een rondje over de Kaagbaan vliegen. Maar gevaarlijk materieel dat de atmosfeer bedreigde. Niets werd aan het toeval overgelaten.

Allemaal realistische oorzaken. Maar een muis in de cockpit, dat verzin je toch niet? Werk je op 30.000 voet dan maak je wel eens wat geks mee en kun je met aparte verhalen thuiskomen. Reisaddict.nl zette er een paar op een rij. Tijdens een vlucht van Los Angeles naar New York zong een vrouwelijke bewonderaar van Whitney Houston het nummer ‘I will always love you’ uit volle borst en weigerde hiermee te stoppen. De piloot besloot een tussenstop te maken in Kansas City om de vrouw door de marechaussee uit het toestel te laten verwijderen. Kan ook anders. Ter voorkoming van vertraging vloog de piloot toch door naar San Francisco nadat het cabinepersoneel erachter kwam dat ze geen toiletpapier op voorraad hadden. In zo’n geval had het vliegtuig best een half uurtje langer op het platform mogen staan.

Saskia

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.