Stel jezelf voor! Interview met Bag-again

21 mei 2015 13:34  Redactie  Reageer

Na het blog van Ingrid waarin zij een zoentje in een zak als prijs weg gaf kwamen wij in contact met Bag-again. Wij van Regio Leidsche Rijn waren meteen hartstikke enthousiast over het product en willen het daarom graag met jullie delen, immers ‘One man can change the world’.

Hieronder plaatsen wij het interview wat wij met Bag-again hadden.

Vertel ons meer over de organisatie/onderneming
Bag-again is begin 2015 gestart met de website en verkoop van katoenen, herbruikbare broodzakken. Het idee erachter is dat je door middel van het gebruik van een eigen broodzak, het plastic afval kunt terugdringen. Je neemt je broodzak mee naar de bakker of winkel en laat het brood erin verpakken om mee te nemen. Zo heb je geen plastic broodverpakking nodig die je als het brood op is, weg gooit. Overigens is de bag-again ook te gebruiken voor het meenemen van groente en fruit, bijv. appels.

Bag-again heeft een webshop waar particulieren kunnen bestellen maar ook bakkers en winkels kunnen bij mij bestellen.

Wat is in jouw ogen ondernemerschap?
Afgewogen risico’s nemen, creatief zijn, oplossingen bedenken, persoonlijk contact, eigen koers varen, geduld hebben, vrijheid. Oh ja, en lef hebben!

Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren?
Mijn belangrijkste drijfveren liggen op het gebied van duurzaamheid. Je kunt natuurlijk cynisch reageren en zeggen dat het een druppel op een gloeiende plaat is. En dat de overheid eens aan de slag moet of de grote bedrijven of de industrie. Maar dat is niet mijn visie, als je zo redeneert geeft je dat een machteloos gevoel, het gevoel dat we met z’n allen niks aan kunnen doen aan de problemen in het milieu.
Ik denk dat het juist heel goed mogelijk is om als consumenten en kleine bedrijven iets te betekenen. Als heel veel mensen iets ‘kleins’ doen, heeft het toch een enorme impact.
En ik ben er trots op dat de bag-again gemaakt wordt onder goede omstandigheden, de mensen hebben een goede werkplek, krijgen een goed loon enz. De katoen is biologisch, dat betekent dat er geen pesticiden gebruikt worden voor de verbouw van de katoen en in het productieproces. Dus ook op dat vlak zit het goed. Het hele proces is zoveel mogelijk verantwoord en dat maakt het juist zo mooi.

Hoe ben je op het idee van een herbruikbare broodzak gekomen?
Het is begonnen met ergernis over zoveel verpakkingen in de supermarkt. Echt, ik heb er jaren rondgelopen en het viel me niet op, en opeens zág ik het en leek het wel of ik niks anders meer kon zien. Toen kwam ik erachter dat er in Amerika een No Waste Beweging is (voor geïnteresseerden: www.zerowastehome.com) en ging ik me daarin verdiepen en ook in Nederland zijn er initiatieven op dat gebied (bijv. levenzonderafval.blogspot.nl). Nou gaat leven zonder afval ver, maar een klein stapje moet toch wel te doen zijn. Die banaan heeft al een mooie verpakking van zichzelf toch?

Ben je fulltime bezig met je bedrijf?
Nee hoor. Wel is het zo dat ik op een gegeven moment mijn baan heb opgezegd om me volop met bag-again bezig te kunnen houden naast mijn gezin. Dat was een spannend moment om een vaste, leuke baan als GZpsycholoog op te geven voor het ondernemerschap.

Wat is je ambitie voor komend jaar?
Onze ambitie is natuurlijk om zoveel mogelijk bedrijven en consumenten te bereiken met bag-again! En bewustwording bij consumenten vergroten. Duurzaamheid is niet meer saai of geitenwollensokken-gedoe, nee duurzaamheid is hip en tegelijkertijd heel normaal. Ik zie duurzaamheid trouwens niet als een trend, ik zie het als een verantwoordelijkheid van ons allemaal maar hoe je het invult, dat kies je zelf.

Wat is het leukste of gekste dat je ooit meegemaakt hebben binnen de organisatie/onderneming?
Het gekste is dat een jullie welbekende blogger Ingrid Koppelaar En dan blog wat, ‘een zoentje in een zakje’ heeft verloot met haar blog Kaboutergekte. Hoe verzin je het?! Leuke actie Ingrid!

Wat is tot nu toe je grootste succes?
Misschien is het geen groot succes in de zin van een grote order, maar wat ik een groot succes vind, zijn de reacties van mensen als ze horen over bag-again. Bijv. iemand die direct belde om er 3 te bestellen toen hij een berichtje over bag-again in een plaatselijk krantje zag staan. En dan is er zomaar een gesprek met een wildvreemde die het idee van bag-again volledig omarmt. Dat zijn de pareltjes. Ik heb al veel mooie en hartverwarmende reacties mogen ontvangen en dat zie ik als cadeautjes. Dat inspireert mij.

Waar verwacht je in de toekomst te staan?
Ik verwacht dat we het eerste jaar veel zullen bouwen aan een klantenkring en aan het merk en dat we veel uitleg zullen geven over het product. En wie weet gaan we uitbouwen naar andere producten met hetzelfde doel: de wereld een klein beetje duurzamer maken door afval te verminderen. We hebben tenslotte maar één aarde.

Waarom moeten we allemaal een kijkje nemen op je website?
Op de site is heel veel informatie te vinden over het verminderen van afval in het algemeen en natuurlijk over bag-again. Er zijn filmpjes te zien en er is een pagina Veelgestelde vragen. Van harte welkom om een kijkje te nemen!

Inge Barmentlo
http://www.bag-again.nl

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Advertenties:

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Nog geen reacties


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website