Vanochtend reed ik samen met een collega naar het werk toe. Toen we net de wijk uitreden (wijk De Tol – Vleuten) lag er op straat een mooie zwarte poes die, het kon niet lang geleden zijn, was aangereden. Eerst leek het nog alsof het beestje gewoon op de weg lag, echter was er totaal geen reactie van het beest toen we dichterbij kwamen met de auto (wat normaliter gebeurd).
Wij de auto aan de kant en ik ben eens gaan kijken hoe dat het ervoor stond. Misschien konden wij iets betekenen.
Het beestje leefde nog, maar voor hoe lang nog. Ondertussen belde mijn collega de dierenambulance.
Tot onze verbazing duurde het toch wel een tijdje, voordat we de regionale verantwoordelijke persoon aan de lijn hadden. Nog schokkender was zijn antwoord; ” Ik moet eerst dit crematie-formulier afmaken en dan kom ik eraan”.
Ook na verschillende pogingen om hem te overtuigen dat papierwerk later afgemaakt kan worden en mogelijk het leven van een dier gered kon worden deden hem niet van zijn belangrijke formulier-invul-taak afwijken. We hebben hem zelfs teruggebeld voor nogmaals een verwoede poging. De tweede keer werden we nog korter beantwoord en het gesprek werd zelfs afgekapt.
Naast dat ikzelf een dierenliefhebber ben, snap ik dat een dierenambulance niet voor elke aangereden kat (of ander dier) in de auto vliegt om als een superman over de weg te vliegen. De regionale afstand zal hierbij ook parten spelen. Dit neemt echter niet weg dat de meneer van de dierenambulance totaal niet overkwam als een dierenvriend in de poging dierenlevens te redden. Ook geen eens informatie vragend/gevend om een inschatting te maken hoe de zwarte poes ervoor stond.
Onze inspanningen om de dierenambulance meneer te overtuigen hebben voor de poes niet meer uitgemaakt. Ik ben tussendoor nog even bij het beestje wezen kijken en heb nog geprobeerd om het een beetje op het gemak te stellen. Na het tweede gesprek met onze ‘dierenvriend’ was de poes overleden.
Gelukkig heeft het niet lang hoeven lijden, laat dat een kleine troost zijn. Tja….wachten had dan voor ons geen zin meer en zijn we, nog steeds verbaasd, toch maar naar het werk gereden.
Mijn voorzichtige conclusie;
De dierenambulance in onze regio kan nog heel wat doen om de ‘diensten’ te verbeteren. Zeker in sociaal opzicht richting diegene die belt in geval een noodoproep. Nu is mijn beeld van de dierenambulance in onze regio sterk in waarde gedaald.
Over diegene die dit leed veroorzaakt heeft hebben we het nog niet gehad. Hoe groot, of duur, je auto ook is je merkt gewoon dat je een dier aanrijdt of raakt. Echt een persoon geweest met moraal om actie te ondernemen op een dier dat je aangereden hebt…NOT! Verantwoordelijkheid nemen voor daden, hoe klein ook.
Nu moet ook ikzelf te rade gaan. Ik ben in alle verbazing vergeten te kijken of de zwarte poes een bandje had om het baasje te kunnen bellen.
Gelukkig was de poes weggehaald en hopelijk is het baasje achterhaald.
Hoe staat dat eigenlijk met dieren aanrijden….bij mensen rijden we niet door (mede vanwege de strafbaarheid)?
En is de handelswijze van de dierenambulance altijd zo of ben ik dan te ’truttig’ geworden?
Had ik meer kunnen doen?
Met vriendelijke groet,
Vleutenees
Onbegrijpelijk
Helaas is dit een bekend verhaal van de dierenambulance Utrecht, die van woerden is vele malen diervriendelijker. Verschillende voorbeelden zijn te noemen. En Marjolein Wieman ik snap wat je bedoeld helaas is onze kat een jager, een jager die ik binnen dood en dood ongelukkig maak, wat doe ik dan onze kat een lang rot leven bezorgen of onze kat een leven geven waarin zij gelukkig is maar idd wel met de nodige risico’s. Wel is ze elke avond binnen, maar over dag moet ze gewoon haar jagersinstinct naleven en komt ze met vis, muizen en vogels naar huis.
Deze ‘dierenvriend’ is totaal ongeschikt. Schande dit gedrag en houding.
Inzet van medewerker mag nooit ter discussie staan! Het zijn vrijwilligers die voor het wel en wee van ‘onze’ dieren staan. Soms loopt iets soepel weg en soms iets stroever. Heb je beklag over de uitvoering van de werkzaamheden meld je dan aan als vrijwilliger! Er zijn zoveel dieren om te helpen en zo weinig hulp dat dit simpelweg nooit naar ieders zin kan verlopen. Rest mij te zeggen dat er ook genoeg te zeggen valt over de onbeschofte manier van handelen van onze ‘medemens’!
Mooi gesproken
Mooi gesproken
Inderdaad goed gesproken Arjen…ik stel ook absoluut de dierenambulance niet ter discussie, want het is goed dat ze er zijn en ik heb respect voor vrijwilligers (in het algemeen). Mijn collega en ikzelf waren alleen stom verbaasd dat deze vrijwilliger ons zo te woord stond en diens zwaar bureaucratische antwoord. Maar nogmaals diegene die dit heeft veroorzaakt is natuurlijk de grote boosdoener in dit geheel. Logisch dat het kan gebeuren dat je een kat onder de auto krijgt, maar je merkt het gewoon…..dus misschien is deze noodoproep ook wel aan automobilisten om verantwoordelijkheid te nemen voor je acties….