Afgelopen maandag ochtend hebben ProRail, bouwbedrijf BAM en de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk de aftrap gegeven voor de werkzaamheden aan het nieuwe spoor tussen station Utrecht Centraal en Utrecht Leidsche Rijn.
Tussen station Utrecht Centraal en station Utrecht Leidsche Rijn komt er een spoorverdubbeling; de twee bestaande sporen worden de komende jaren verdubbeld naar vier. Ook zal er een nieuwe spoorbrug komen tussen de huidige (gele) Hogeweidebrug en de oude spoorbrug, zal de hoogte van de bestaande spoorbrug versteld worden, zal de bestaande spoorbrug geluidsarmer gemaakt worden en komt er een tweede spoorviaduct over de Thomas à Kempisweg. De werkzaamheden aan twee kilometer nieuw spoor tussen het Cremerpark en de overzijde van het Amsterdam-Rijnkanaal zijn afgelopen maandag begonnen.
Nieuwe spoorbrug
De nieuwe spoorbrug tussen de Hogeweidebrug en de oude spoorbrug wordt op dit moment in een fabriek in Maassluis gemaakt. Volgend jaar zal de overspanning in delen per boot naar de plek worden gevaren, waarna alle stalen bestanddelen aan elkaar zullen worden gelast. De nieuwe spoorbrug zal volgens ProRail stiller worden dan dat de oude spoorbrug nu is. De nieuwe brug moet in 2019 klaar zijn.
Groeiend aantal treinreizigers
De afgelopen twintig jaar zijn er dertig procent meer treinen gaan rijden rond Utrecht Centraal. Daarbij groeit het treinverkeer drie keer zo snel als het autoverkeer. Een verhoging van de spoorwegcapaciteit was daarom noodzakelijk. De laatste tijd zijn er al veel sporen verdubbeld en zijn er veel nieuwe stations bijgekomen, waaronder station Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Vaartsche Rijn.
Meer treinen bij station Leidsche Rijn
Momenteel stoppen er slechts twee Sprinters per uur bij station Utrecht Leidsche Rijn. Vanaf 2019 zullen er, dankzij de spoorverdubbeling, zes Sprinters per uur bij dit station stoppen. De Utrechtse gemeenteraad hoopt bovendien dat er hier in de toekomst niet alleen Sprinters, maar ook Intercity’s zullen gaan stoppen.