Blog: Parcours

3 januari 2017 19:15  Redactie  Reageer

Niet zelden loop ik wat te kuieren richting het Berlijnplein. Waar nu een school is verrezen was tot voor kort nog een aardig stuk braakliggende grond waar Hummer even uitrazen kon. Nu is helemaal ingenomen door linten uitgerold asfalt en keurig bestraatte parkeervakken, geflankeerd door perken waarin vrijwel zeker het noodzakelijke groen zal worden aangeplant.

De vele automobilisten die de route volgen over welk aangelegd pad dan ook weten geen van allen meer de uitweg te vinden. Ik als niet autobestuurder kan inmiddels ook met geen mogelijkheid de wirwar van gebaande fietspaden volgen die Parkwijk in een streep moet verbinden met het centrum waar de Dom lonkt.

In al mijn enthousiasme ben ik onlangs lopend het straten parcours gaan verkennen. Het doet aan of het is bedacht door de roemruchte autosport circuit bedenker meneer Thielcke. Hij tekende vele circuits en daagde daarmee de coureurs uit hun kunnen te tonen. Haarspeldbochten en lange doordraaiers liet hij aanleggen om spektakel gedurende de races te garanderen.

Op zeer hoge snelheid is het Berlijnplein in geen tijd te ronden. Formule 1 wagens zouden er geen moeite mee hebben dit binnen een minuut te fixen. Zelfs de hier en daar voor zich opdoemende bussen kunnen ze zonder noemenswaardige moeite voorbij rijden.

Ik, als niet autorijder, begeef me met heel veel meer moeite over dit circuit. Welk asfalt is het mijne en waarheen moet ik de vele automobilisten die me de weg vragen verwijzen? Busbanen zijn voor hen taboe, het berijden daarvan kan worden beboet met een zeer hoge bekeuring. Het enige zekerheidje voor mij zijn de wel heel smalle voetpaden. Ze worden tenminste nog iets afgescheiden van het stratencircuit door wat waarschijnlijk een groenstrook moet worden.

Met Hummer over de stoep lopen is nagenoeg onmogelijk. De riem waaraan hij loopt is niet meters lang, maar fatsoenlijk naast me lopen kan hij niet. De zwarte aarde naast het gebaande pad is zijn spoor. Maar wat als daar planten welig tieren? Is de infrastructuur op en rond het plein van tijdelijke aard of zullen we het ermee moeten doen en het ‘Thielcke’ achtige parcours uit ons hoofd moeten leren? Misschien is er een simulator beschikbaar zodat we ons erin kunnen bekwamen … oefening baart kunst tenslotte.

Een goed 2017 gewenst!

Lees hier Hans Peter al zijn eerdere blogs

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Advertenties:

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Nog geen reacties


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website