Blog: Brrrrr, het is winter!

Terwijl ik dit schrijf vriest het buiten licht. De vogels vliegen af en aan op zoek naar voedsel om zichzelf warm te houden. Hier en daar wordt door een enkele fanatieke schaatser nog op de sloten geschaatst (niet geheel ongevaarlijk want het ijs is best dun). Autoruiten worden gekrabd. Het is heel verleidelijk om met een kop warme chocolademelk met slagroom onder een dekentje op de bank te gaan zitten. Toch is het juist ook heel lekker en gezond om naar buiten te gaan.

Een volwassen persoon zou per dag zo’n 10.000 stappen moeten zetten om aan voldoende lichaamsbeweging te komen. Voor een deel zal je dit aantal bereiken met de alledaagse bezigheden, zoals werk, boodschappen doen, huishoudelijke karweitjes, etc. Voor de overige stappen kun je lekker gaan wandelen. Met een beetje geluk schijnt het zonnetje en doe je tijdens het wandelen nog extra vitamine D op ook! Vitamine D is goed voor sterke botten en tanden.

Daarnaast vermindert regelmatig bewegen / wandelen duidelijk het risico op sterven aan een hartziekte. Hart- en vaatziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaken over heel de wereld! Verder vermindert regelmatige lichamelijke activiteit het risico op het krijgen van een hartaanval, darmkanker, diabetes (type 2), obesitas en een hoge bloeddruk. Voldoende beweging helpt ook het lichaamsgewicht onder controle te houden, houdt het beendergestel, de spieren en de gewrichten in een goede conditie en vermindert het risico op vallen bij oudere personen. Tevens vermindert regelmatige lichamelijke activiteit de pijn bij artritis en vermindert het gevoelens van angst, een laag zelfbeeld en depressie. Tenslotte wordt in verschillende onderzoeken een actieve(re) leefstijl geassocieerd met een lagere omvang ziekenhuisopnames, doktersbezoek en gebruik van medicatie.

Sommige mensen zijn geneigd om in een koude periode veel meer en ook vetter te eten. Maar dat is eigenlijk niet nodig. Wanneer het koud is, verbruikt je lichaam meer energie om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Mogelijk beweeg je ook wat meer om het warm te krijgen.  Je verbruikt dus relatief meer energie als het koud is, maar dat is geen reden om veel meer calorieën tot je te gaan nemen. Je hebt niet meer vet nodig dan anders. Haal eventueel extra energie uit een extra boterham of een lekkere kop soep bij de lunch. Start je dag in ieder geval goed met een gezond ontbijt, zoals volkoren brood met beleg, een zuivelproduct zoals melk of yoghurt en een stuk fruit.
Ook in de winter moeten we voldoende blijven drinken, bij voorkeur water. Als het koud is, kan dat lastig zijn. Kies dan voor kruidenthee.

Er wordt weleens gezegd dat je het van alcohol lekker warm krijgt. Dat is (helaas?) niet waar. Alcohol verhoogt namelijk het warmteverlies van je lichaam, waardoor je het juist kouder zal gaan krijgen.

En krijg je het echt niet warm? Trek een lekkere dikke trui aan of ontspan in een warm bad!

Even volhouden nog; het wordt vanzelf voorjaar!

Ik ben nu bijna aan het eind van dit artikel gekomen. Tijd voor lunch! 2 volkoren boterhammen, één belegd met 30+ kaas en één belegd met kipfilet, schaaltje rauwkost, banaan en een glas melk. En na de lunch? Even naar buiten om te wandelen en weer energie op te doen voor de rest van de dag! Dan kan ik er straks weer uren tegen en kan ik helemaal verfrist mijn cliënten helpen op weg naar een gezondere leefstijl.

Heb je interesse in voedingsadvies helemaal passend en op maat voor jou? Neem dan vrijblijvend contact met mij op: info@merlijnvoedingsadvies.nl of www.merlijnvoedingsadvies.nl

 

 

1 reactie op “Blog: Brrrrr, het is winter!”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.