Blog: Twee belangrijke redenen om te communiceren over je initiatief of organisatie.

17 februari 2017 07:15  Redactie  Reageer

Sinds 8 maanden mag ik bij Welzaam zorgen voor de communicatie over ons werk naar de bewoners van de wijk. Een ontzettende leuke baan! Een klein beetje publiciteit kan soms al een groot verschil maken. In een eerdere baan had ik een collega die voor de derde keer een avond organiseerde voor ouders van kinderen met autisme. Ze had ervoor gezorgd dat ze de beste sprekers uit het land had, alle belangrijke organisaties waren aanwezig, de locatie was tiptop in orde. Via het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) had ze ouders benaderd van autistische kinderen. Ik stelde voor om daarnaast ook een persbericht te sturen naar de lokale krant en er aandacht aan te besteden op social media. In eerdere jaren kwamen er ongeveer 30 ouders naar de avond toe. Na dat kleine beetje publiciteit waren het er 120!

Het mooie van dit voorbeeld vind ik dat het hier niet gaat om de bekendheid van de organisatie. Er waren in die gemeente blijkbaar veel ouders die behoefte hadden aan contact met andere ouders in dezelfde situatie en die graag informatie hoorden. Door het berichtje in de krant of social media kwamen ze bij de informatieavond terecht en vonden ze wat ze soms al lange tijd zochten. Daarom is het voor alle organisaties -van grote zorginstellingen tot kleine bewonersinitiatieven- van belang om te communiceren over wat ze organiseren. Er zijn in de wijk misschien nog wel veel meer mensen die baat hebben bij wat jij doet. Dus organiseer jij een dialoogtafel of wil je starten met kinderactiviteiten in jouw wijk? Communiceer daarover buiten je eigen cirkel: je ontmoet zo waarschijnlijk mensen in de wijk die graag willen meedoen!

Een tweede voordeel van communiceren over wat je organiseert is dat het je dwingt kritisch na te denken over dat wat je organiseert of wat je aanbiedt. Als je wilt dat jouw nieuwsbericht of post op social media mensen aanspreekt, moet je je verplaatsen in degene tot wie je je richt. Welke vragen zou die persoon hebben? Wat is het antwoord daarop? Wat bied ik precies aan? Hoe omschrijf ik dat kort en bondig? Deze vragen stel je jezelf wanneer je het bericht opstelt. Zo kijk je met een buitenstaandersblik naar je eigen project. Ben je niet in staat om kort te beschrijven wat je te bieden hebt? Kun je niet bedenken waarom iemand zou reageren op je oproep? Dan moet je hier nog wat meer tijd aan besteden.

Heb jij een bewonersinitiatief maar vind je de PR & Communicatie daarover moeilijk? Een sociaal makelaar kan je daarbij helpen! Neem contact op via: info@welzaamutrecht.nl of 030 30 20 696.

Geschreven door Rosa Draaisma

Onze website is vernieuwd! Bekijk het snel op www.welzaamutrecht.nl

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Advertenties:

NIEUWSBRIEF

Wekelijks het nieuws en/of de uitagenda mail ontvangen? Geef dan hieronder je e-mailadres op.

Nog geen reacties


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website