De Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) is een campagne gestart het fietsen in Utrecht te promoten. Zij gaan de fietsers belonen met kortingsbonnen en bedrijven aanbevelingen geven om het fietsen te stimuleren.
De fiets pakken is natuurlijk al belonend; mensen die fietsen zijn gelukkiger, fitter, hebben een betere gezondheid en conditie en staan minder in de file. Om het fietsen nog meer te stimuleren, is de Natuur en Milieufederatie Utrecht de campagne GezondOpPad.nl gestart. Deze campagne richt zich met verschillende activiteiten en acties op mensen die voor ritjes van minder dan tien kilometer al de auto of de benzinescooter pakken, wat wel 60% van het totale aantal ritjes bedraagt. Vaak zijn deze korte ritjes zelfs sneller met de fiets, wat blijkt uit dit filmpje. Om het fietsen te stimuleren, zal de NMU tijdens de spits complimenten en flyers aan fietsers uitdelen, waarmee de fietsers kortingen kunnen ontvangen bij bedrijven in Utrecht.
Fietsende werknemers belonen
Ook werkgevers zouden meer moeten doen om hun werknemers te stimuleren om vaker met de fiets naar het werk te gaan, vindt de NMU. Dit biedt namelijk ook voordelen voor de werkgever; fietsers zijn minder vaak ziek, zijn creatiever en bezetten geen dure parkeerplaatsen van de werkgever. Daarbij ontvangen automobilisten vaak een kilometervergoeding, fietsers niet. Bleijenberg, campagneleider van de NMU, legt zijn standpunt uit: “Wij dringen er bij alle Utrechtse werkgevers op aan om fietsers altijd een vergoeding te geven en mensen die met de auto komen pas vanaf 10 kilometer. Daarmee rem je het autoverkeer en geef je de fietsers een duwtje in de rug. Beter voor de spits, beter voor de luchtkwaliteit en beter voor de fietsers zelf.” De smeekbede wordt al gehoord; de MKB is afgelopen 11 mei begonnen met het belonen van de fietsers.
Groene bezorgers belonen
De NMU promoot, via advertenties op Google ter waarde van 150.000 dollar, ook de groene bezorgerdiensten in Utrecht. Deze schone bezorgers krijgen bovendien gratis actiemateriaal van de NMU, zoals strandvlaggen en flyers, zodat er nog meer aandacht naar groene bezorging kan komen. Verder heeft de NMU ervoor gezorgd dat de gemeente naast e-scooters nu ook e-bakfietsen en speed pedelecs meeneemt in de subsidieregeling. Alle groene, schone bezorgdiensten staan hier.
De Natuur en Milieufederatie Utrecht
De NMU werkt aan een mooie en duurzame provincie Utrecht: een provincie waar wij duurzaam wonen en werken, zodat elke bewoner nu en later van een gezonde leefomgeving kan genieten. De NMU werkt hiervoor samen met overheden, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bewoners. Ook is de NMU een petitie gestart om de gemeente te vragen het fietsen en elektrisch rijden te stimuleren, om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Deze petitie kan jij hier tekenen.
Marcel Arbon
Waarom wordt er eigenlijk geen belasting over fietsen geheft?
Voeren we gelijk loop belasting in.
Dat betalen wel heel erg lang hoor.
Voorheen was er een fietsplan waar medewerkers gebruik van konden maken. Dat belastingvoordeel is afgeschaft, dus ik zeg tetug dat plan. Daarnaast vind ik niet dat je werknemers moet straffen die wel ervoor kiezen om met de auto te komen, daar zijn verschillende, geldende redenen om met de auto te komen.