nieuwe_spoor_brug_foto_hans_peter_van_rietschoten
 Foto: Hans Peter van Rietschoten

Waterpeil niet hoog genoeg voor nieuwe spoorbrug. Sluizen worden open gezet.

19 november 2017 17:12  Redactie  7 reacties

Wie het spektakelstuk van het plaatsen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal van A tot Z wil volgen moet een lange adem hebben. Doordat het waterpeil in het kanaal zo’n tien centimeter te laag is zullen er vele kubieke meters water moeten worden doorgesluisd vanaf de Lek, door de sluis bij Wijk bij Duurstede open te zetten.

Het ruim drie miljoen kilo zware gevaarte is dit weekend op transport gegaan en ligt klaar om op een ponton de oversteek te maken. De hele operatie is een uiterst secuur gebeuren. Heel veel rekenwerk is voorafgegaan aan deze enorme klus. De brug op het ponton moet zoveel mogelijk op dezelfde hoogte blijven. Dit wordt geregeld door naar behoeven water uit het ponton te lozen waardoor er meer opwaartse druk ontstaat. Hierdoor zal de brug hoger komen te liggen. Bij het invaren van het geheel is slechts enkele centimeters speling ten opzichte van de bestaande spoorbrug.

Foto: Regio Leidsche RIjn

Op honderden wielen heeft de brug inmiddels ruim achthonderd meter afgelegd vanaf de plek waar hij is gebouwd, op een terrein tussen het kanaal en het Willem Alexanderpark nabij de zeven zogenoemde aso-woningen.

Onder de zwaar-transportwagens waarop de brug rust tijdens het transport zitten tachtig assen die afzonderlijk van elkaar op hoogte kunnen worden aangepast en in elke gewenste hoek kunnen draaien.

“De afzonderlijke wielen van de transportwagens kunnen een bepaalde zakking van het ponton volgen waarbij de wieldruk door het hydraulische systeem gelijk blijft” aldus hoofdconstructeur Walter Langedijk van Ingenieursbureau Iv-Infra.

nieuwe_spoor_brug_foto_regio_leidsche_rijn
Foto: Regio Leidsche RIjn

Nu de werkzaamheden ten gevolge van de te lage waterstand uitlopen is het scheepvaartverkeer langer gestremd. Zeker tot in de avond zal het duren voor de nieuwe brug tussen de twee bestaande bruggen in kan worden geschoven. Het eerste treinverkeer zal pas in het voorjaar van 2018 daadwerkelijk door middel van deze brug het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen oversteken.


Advertentie:

Advertenties:

7 reacties

    • Dat hoop ik wel voor je maar fietsen verleer je niet


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website