De hele maand december reist ‘Orde van de Dag’ langs de Nederlandse theaters met de ‘Ouds & Nieuws show 2017’. Een waanzinnige nieuwsreconstructie – tot de nok gevuld met scènes, powerpointpresentaties, gedichten, gedachten en liedjes. Middenin het hectische maakproces neemt eindregisseur Jaap Spijkers even tijd om de meest prangende vragen te beantwoorden.
Wat gaan we zien tijdens de Ouds & Nieuws Show?
‘We gaan zien hoe een groep makers, schrijvers, muzikanten en acteurs het nieuws van afgelopen jaar hebben beleefd. Elk op hun eigen manier zetten zij een vergrootglas op de actualiteit. Niet de voor de hand liggende highlights, maar het meest noemenswaardige nieuws in hun ogen. In een droomachtige, muzikale wereld komt dat nieuws samen tot scenes en liedjes. Een live-transformatie van nieuws in theater.’
Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Welk nieuws uit 2017 gaan de makers duiden? ‘Zeker: Ten eerste de manier waarop er in de VS om wordt gegaan met feiten en waarheden. Donald Trump. Het grote boze Amerika is onwaarschijnlijk veel in de pers geweest. Daarnaast komt ‘de vluchteling’ en de ingewikkelde verhouding die we daarmee hebben aan bod. En natuurlijk #Metoo: de maker die zijn grote held ten onder ziet gaan in het mediaspektakel van naming and shaming.’
Waarom is deze show een ‘alternatieve oudejaarsconference’?
‘Er zitten veel hilarische elementen in de Ouds & Nieuws Show, terwijl grappig zijn niet het voornaamste doel is. De makers laten hun fantasie los op de gebeurtenissen uit 2017 en vormen deze tot persoonlijke, theatrale verhalen. Hun duiding is verbeeldend en verhalend, meer dan commentaar of een geheven vingertje. En verbeelding brengt troost. Ook voor de kijker.’ Jaap Spijkers werkt al 40 jaar in de theaterwereld als acteur en regisseur. Hij is als acteur vast verbonden aan Het Nationale Theater en is op televisie elk weekend te zien in de tv-series Hollands Hoop en Voetbalmaffia.
Wat is jouw rol als eindregisseur?
‘Het is mijn taak om focus aan te brengen, zodat het publiek kijkt waar wij als makers willen dat ze kijken. Als eindregisseur moet ik – meer dan bij een ‘gewone’ toneelregie – ook een beetje toeschouwer blijven. Het is niet mijn rol om scenes en liedjes te veranderen of aan te passen. Juist niet, omdat het zo sterk van de maker zelf is. Dat willen we behouden.’
Welke scene gaat het publiek nooit vergeten?
‘Volgens mij liggen de dingen die we ons herinneren altijd buiten het alledaagse. Het personage Raymond Vis uit Venlo zal ons daarom bij blijven: een tragikomische figuur waarin humor en tragiek zich verenigen.’
Geschreven door: Jannet van Lange