De veelvuldig afsluitingen van de Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn hebben hun oorsprong in een aloud probleem dat decennia lang al grote betonnen bouwwerken teistert.
Waar vocht in de poreuze betonnen constructies weet te dringen dient zich welhaast altijd een probleem op. Bij vorst zetten de waterdruppels door bevriezing uit en drukken het beton uiteen met als gevolg doorgaans behoorlijk wat schade en zelfs gevaarlijke omstandigheden. Bij de tunnel heeft het tot nu toe nog geen aangetoond gevaar opgeleverd voor de tunnel gebruikers, hoewel op meerdere plekken de constructie blijkt te zijn gescheurd en er wel degelijk beton los zit. Omdat een plastic omwikkeling om het beton zit bestond er niet direct risico dat losgeraakte brokstukken op het wegdek terecht zouden komen.
Wethouder Kees Geldof laat weten: “Diverse reparatiewerkzaamheden zijn op 20 november van start gegaan, maar nu liggen nu tijdelijk stil. In het voorjaar van 2018 worden de herstelwerkzaamheden hervat en wordt er een nieuwe inspectie uitgevoerd. “Zo mogelijk combineren we dit met andere werkzaamheden om een eventuele sluitingsduur zo kort mogelijk te houden”.
De totale kosten sinds afgelopen augustus van de reparaties inclusief aanverwante kosten zoals de inzet van verkeersregelaars komen volgens de gemeente uit op ongeveer 350.000 euro. Deze kosten kunnen niet verhaald worden op de aannemer die de omstreden constructie plaatste omdat het bedrijf failliet is.
Tekst: Hans Peter van Rietschoten
Lees ook:
– Stadsbaantunnel nog een week langer dicht wegens reparatiewerkzaamheden
– Stadsbaantunnel dicht tussen 20 en 27 november
– Miscommunicatie rondom loskomend beton Stadsbaantunnel
Theo de Groot Gilbert De Groot Nathalie Pimentel Justin de Groot
Erwin de Wit… hij gaat weer (weken??) dicht in het voorjaar.
Marian de Wit-Fortuyn dat wordt weer om rijden.
En de mensen uit Hoge Weide gewoon lekker om laten rijden…
Wat een klucht is dat aan het worden zeg.