Stadsbaan en Leidsche Rijntunnel - foto_tim_lammers
 Stadsbaan en LR Tunnel - Foto: Tim Lammers

Verkeersaanbod Leidsche Rijntunnel groter dan tunnelcapaciteit

15 maart 2018 10:01  Redactie  31 reacties

Het is algemeen bekend dat het verkeer voor de Leidsche Rijntunnel veelvuldig stilstaat. Dat zou te wijten zijn aan een falend doseringssysteem. Het systeem zou maar mondjesmaat verkeer dat de tunnel in wil rijden groen licht geven. Bij de dosering zoals die nu geldt zou de tunnel in geval van een calamiteit onvoldoende bereikbaar zijn voor hulpverleners. In plaats van ‘file doseren’ zou beter kunnen worden onderzocht hoe veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen worden die zeker in geval van brand in een tunnelbuis op afstand of automatisch zullen worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blusrobots op een rail geleidesysteem of sprinklerinstallatie. In de tunnel is wel voorzien in ventilatoren, vluchtdeuren, omroepinstallaties en camera’s. Automatische sprinklers horen niet bij het wettelijke pakket aan veiligheidsmaatregelen.

De economische schade die wordt geleden door het chronische file probleem rond de Leidsche Rijntunnel is aanzienlijk. Met name gestremd vrachtverkeer zorgt voor beperkte aanvoer van producten waardoor klanten te lang op hun spullen moeten wachten. Bovendien is extra rijtijd (in dit geval door file tijd die niet wordt gereden) een flinke onkostenpost voor de vervoerder.

De verkeersdrukte die hier ontstaat, komt doordat het verkeersaanbod groter is dan de capaciteit. Niet alleen maar door het filedoseersysteem. De opstoppingen op de A2 ontstaan sowieso, maar worden nu verplaatst naar voor de tunnel” aldus tunnelexpert Stefan Lezwijn van Ingenieursbureau Arcadis. Hij verzekert de tunnelgebruikers ervan dat de Leidsche Rijntunnel een heel veilige tunnel is. Nederlandse tunnels zijn de veiligste van Europa.

In de Tweede Kamer wordt vandaag gepraat over de Leidsche Rijntunnel. Of het doseringssysteem faalt zal worden besproken en er zal worden gezocht naar een oplossing om in de toekomst het fileleed te verzachten of te voorkomen.


Advertentie:


Advertenties:

31 reacties

  1. Renalda Doorn

    Waarom word er een foto gebruikt van de Stadsbaantunnel? Die loopt parallel aan de A2 tunnel 🤔

  2. Jolanda van der Marel

    Hoe vaak ik al niet te laat op mijn werk ben gekomen door deze onzin. Wie betaald dat, en de extra brandstof die je hierdoor verbruikt. 1 groot fiasco die tunnel.

  3. Jolanda De Jong Zwart

    Het verkeersaanbod is in de hele provincie Utrecht groter dan ze gedacht hadden zeker! 😂 Dan nog maar niet te spreken over de te verwachten verkeerstoename door nieuwbouw.

    • Marian de Wit-Fortuyn

      Tja dat komt omdat ze per huishouden op 1,6 auto berekenen ipv meer dan 2 😂. Ik ken gezinnen die er 3 a 4 hebben (inmiddels volwassen kinderen die nog thuis wonen)

    • Remco van Vliet

      daar is toch ook geen rekening mee te houden, tot 10 km zou iemand die auto eens moeten laten staan, maar nee we gaan klagen dat het te druk is en dat er meer asfalt moet komen

  4. Frank Prins

    1. Landtunnel A2 afsluiting dosering zorgt voor sluipverkeer/file.
    2. Leidsche rijn centrum met een eenbaansweg van/naar richting vleutenseweg zorgt straks voor een enorme opstopping.
    3. Verlaag het treinkaartje naar 1 euro per retour naar Utrecht centrum! ik blijf de auto nemen met mijn hele gezin ivm hoge kosten trein

  5. Ries Schrijver

    #StemZeWeg De groenSlinkse milieumaffia denkt al honderd jaar het auto gebruik te minderen terwijl het gebruik alleen maar groeit en groeit. #WeetWatJeStemt

  6. René Roelofs

    Wie heeft dit briljante plan überhaupt bedacht? Tijd voor ander werk…
    Net als het plan voor ruimtelijke ordening in Leidsche Rijn. Ook al zo’n parel van een idee.🤔 Laten we een heel centrum bouwen en weet ik hoeveel appartementencomplexen en vervolgens daar toegangswegen met allemaal knelpunten en 1 miljoen stoplichten plaatsen. 🤓 Maar wij betalen de aanpassingen en de tijd dat we stilstaan wel weer met zn allen… en dit alles staat er natuurlijk al een eeuw dus konden we niet zien aankomen..


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website