Stadsbaan en Leidsche Rijntunnel - foto_tim_lammers

Verkeersaanbod Leidsche Rijntunnel groter dan tunnelcapaciteit

Het is algemeen bekend dat het verkeer voor de Leidsche Rijntunnel veelvuldig stilstaat. Dat zou te wijten zijn aan een falend doseringssysteem. Het systeem zou maar mondjesmaat verkeer dat de tunnel in wil rijden groen licht geven. Bij de dosering zoals die nu geldt zou de tunnel in geval van een calamiteit onvoldoende bereikbaar zijn voor hulpverleners. In plaats van ‘file doseren’ zou beter kunnen worden onderzocht hoe veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen worden die zeker in geval van brand in een tunnelbuis op afstand of automatisch zullen worden ingezet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan blusrobots op een rail geleidesysteem of sprinklerinstallatie. In de tunnel is wel voorzien in ventilatoren, vluchtdeuren, omroepinstallaties en camera’s. Automatische sprinklers horen niet bij het wettelijke pakket aan veiligheidsmaatregelen.

De economische schade die wordt geleden door het chronische file probleem rond de Leidsche Rijntunnel is aanzienlijk. Met name gestremd vrachtverkeer zorgt voor beperkte aanvoer van producten waardoor klanten te lang op hun spullen moeten wachten. Bovendien is extra rijtijd (in dit geval door file tijd die niet wordt gereden) een flinke onkostenpost voor de vervoerder.

De verkeersdrukte die hier ontstaat, komt doordat het verkeersaanbod groter is dan de capaciteit. Niet alleen maar door het filedoseersysteem. De opstoppingen op de A2 ontstaan sowieso, maar worden nu verplaatst naar voor de tunnel” aldus tunnelexpert Stefan Lezwijn van Ingenieursbureau Arcadis. Hij verzekert de tunnelgebruikers ervan dat de Leidsche Rijntunnel een heel veilige tunnel is. Nederlandse tunnels zijn de veiligste van Europa.

In de Tweede Kamer wordt vandaag gepraat over de Leidsche Rijntunnel. Of het doseringssysteem faalt zal worden besproken en er zal worden gezocht naar een oplossing om in de toekomst het fileleed te verzachten of te voorkomen.

31 gedachten over “Verkeersaanbod Leidsche Rijntunnel groter dan tunnelcapaciteit”

    1. daar is toch ook geen rekening mee te houden, tot 10 km zou iemand die auto eens moeten laten staan, maar nee we gaan klagen dat het te druk is en dat er meer asfalt moet komen

  1. 1. Landtunnel A2 afsluiting dosering zorgt voor sluipverkeer/file.
    2. Leidsche rijn centrum met een eenbaansweg van/naar richting vleutenseweg zorgt straks voor een enorme opstopping.
    3. Verlaag het treinkaartje naar 1 euro per retour naar Utrecht centrum! ik blijf de auto nemen met mijn hele gezin ivm hoge kosten trein

  2. Wie heeft dit briljante plan überhaupt bedacht? Tijd voor ander werk…
    Net als het plan voor ruimtelijke ordening in Leidsche Rijn. Ook al zo’n parel van een idee.🤔 Laten we een heel centrum bouwen en weet ik hoeveel appartementencomplexen en vervolgens daar toegangswegen met allemaal knelpunten en 1 miljoen stoplichten plaatsen. 🤓 Maar wij betalen de aanpassingen en de tijd dat we stilstaan wel weer met zn allen… en dit alles staat er natuurlijk al een eeuw dus konden we niet zien aankomen..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar [email protected].

Scroll naar boven