Discussie-rondom-verkeerssituatie-Maximapark
 Foto: Google Maps

Discussie rondom verkeerssituatie Máximapark

18 juni 2018 15:25  Redactie  9 reacties

Rondom evenementen worden de paaltjes op de Utrechtseweg verwijderd, terwijl deze er zijn neergezet om de verkeersveiligheid te bevorderen. Het verwijderen van de paaltjes zorgt volgens de omwonenden voor onveilige situaties en daarom is er woede ontstaan vanuit de buurtbewoners richting de organisatie van het Máximapark en de gemeente.

In 2015 is de Utrechtseweg aangemerkt als verkeersonveilig en daarom besloot de gemeente de Utrechtseweg af te sluiten. Deze afsluiting is lange tijd goed doorgevoerd, maar nu merken de omwonenden dat de paaltjes, die zorgen voor de afsluiting, bij evenementen worden verwijderd. Hierdoor wordt de weg volgens omwonenden weer onveilig. Madelon Veerman, een van de omwonenden vertelt: “Als het normaal gesproken een doodlopende weg is en ineens is dat niet meer zo, dan zorgt dat voor veel problemen. Daarnaast verwachten de gebruikers van Het Lint geen auto’s en krijgen de fietsers op de Utrechtseweg weer te maken met auto’s die met hoge snelheden langs rijden.” Veerman begrijpt niet waarom de beslissing is genomen om de paaltjes weer te verwijderen. Daarnaast zien omwonenden ook dat de auto’s in de bermen worden neergezet, wat volgens hen voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Máximapark
Het Máximapark geeft via Twitter aan dat zij de palen bewust weghalen om de Utrechtseweg te ontlasten vanaf de Vleutensebaan. De chaos zou alleen maar groter worden als de palen wel blijven staan tijdens evenementen. Verkeersregelaars zullen zorgen voor de begeleiding tijdens de evenementen. Het Máximapark geeft aan dat de palen tussentijds er wel weer in moeten, dat is afgelopen keer niet gebeurd. Dat had wel gemoeten realiseert het park zich kritisch.

Communicatie naar bewoners
Over het ontbreken van communicatie naar bewoners reageert het Máximapark met: ‘Onzin!’ Er zouden huis aan huis brieven zijn verspreid en daarnaast is het parkeren en de afwikkeling van het verkeer per evenement vastgelegd in een verkeersplan dat organisatoren moeten maken en bij de vergunningaanvraag in moeten dienen.

Beleid
De verkeerssituatie rondom evenementen moet overal in het land bij de gemeente geregeld zijn. Dit is echter niet landelijk bepaald. Dit beleid is gedecentraliseerd en daarom heeft de gemeente de bevoegdheid om dit te bepalen. Op grond van artikel 147 van de gemeentewet kan het gemeentebestuur plaatselijke regels voor het parkeren in de vorm van de ‘Algemene Plaatselijke Verordening’. Bij evenementen is het vaak op een alternatieve manier geregeld. Bij de vergunningaanvraag moet de organisator uitrekenen hoeveel auto’s er worden verwacht. Volgens de gemeente Utrecht kan je daar rekening houden met 2,2 personen per auto.
Verder gaat het mobiliteitsplan voor evenementen ook over de afzettingen tijdens bepaalde evenementen. Afzettingen betreft straten die de organisator gaat afsluiten voor verkeer. Een afzetting kan op de evenementen locatie zelf zijn of wegen rond de evenementenlocatie. Daarbij moet de organisator ook beschrijven hoe het verkeer wordt tegengehouden. Dit zou kunnen met borden, hekken of verkeersregelaars. Daarnaast moet de organisator als er een weg wordt afgezet ook vaak een omleiding aangeven, bijvoorbeeld voor alternatieve routes naar de parkeerplaats, zodat de bezoekers niet allemaal door een woonwijk rijden.

De Loop van Leidsche Rijn
Op 3 juni 2018 vond een ander groot evenement plaats in het Máximamark: De loop van Leidsche Rijn. Bert Eskes vertelt namens de organisatie van de loop van Leidsche Rijn: “Het weghalen van paaltjes gaat altijd in overleg met de vergunningverlener namelijk gemeente Utrecht. Rondom de Utrechtseweg halen wij niets weg, op stroken van Het Lint worden echter wel paaltjes weggehaald, maar die plaatsen wij in ieder geval altijd na het evenement weer terug, helaas zijn er blijkbaar organisaties die dat anders doen.” Bert hoopt op een leuke sportieve dag en vertelt daarbij dat er altijd wel wat overlast zal zijn.

Geschreven door: Mitch Marinus, Hogeschool Utrecht


Advertentie:


Advertenties:

9 reacties

  1. Peter Bronsgeest

    Stuk zit vol taalfouten, maar het is wel een slechte zaak dat de wegafsluiting niet definitief is. Hier verwacht je op Het Lint geen verkeer, dit is onveilig.

  2. Martijn Jansen

    Dat mochten ze willen huis aan huis flyers in de brievenbus! En communicatie naar de buurtbewoners!

  3. Frank Prins

    Naast de paaltjes woont iemand van de wijkraad….ik zou zeggen los het op via de diplomatieke weg

  4. Astrid Lessie

    Wat nou communicatie??? Echt niet!!! Ik heb geen flyer of brief gezien en het laatste event was zeer recent: het springkussen-event. Ik kon amper mijn eigen straat in!!!😡😡😡

  5. Madelon Veerman-Walgering

    Ik woon er en ben interim voorzitter van de Wijkraad Leidsche Rijn. De wijkraad heeft in 2015 op verzoek van de gemeente een gevraagd advies gegeven op het plan van oplossing ivm de aanmerking verkeersonveilige situatie op de Utrechtseweg. De oplossing was kraakhelder: afsluiten. Achter gesloten deuren is besloten dit op te heffen bij een evenement in het Maximapark. Bewoners noch Wijkraad is betrokken bij deze beslissing, alsmede is er rond Utrechtseweg en omliggende straten géén wijkbericht gezonden. Wat er nu gebeurt is in strijd met het veiligheidsbeleid en er wordt dan een onveilige situatie gecreëerd.

    • Afke Venema

      Wij hebben, wonend op de Alendorperweg, wel bericht ontvangen van mogelijke overlast tijdens evenement. Het is mij even ontschoten welke, maar meen dat dit voor de zingende beelden was.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website