wil_in_je_buurt_telefoondienst_boodschappen
 Wil in je buurt | Foto: Irene Franssen

Hulp vragen mag!

3 april 2020 12:50  Redactie  Reageer

De meeste mensen komen nu amper buiten de deur. Toch komen er nog relatief weinig telefoontjes binnen, ook bij andere hulplijnen. Bellen naar een hulplijn is voor veel mensen blijkbaar lastig. Met name ouderen zijn vaak opgegroeid met “Niet zeuren” en “Je eigen boontjes doppen”. Ook cijferen zij zichzelf makkelijker weg vanuit het idee “andere mensen hebben het vast harder nodig dan ik”. Het durven vragen kan door die gedachten worden belemmerd.

Dan kan het goed zijn om te bedenken dat er veel mensen voor je klaar staan, die heel graag willen luisteren en willen helpen. Ook heel concreet bijvoorbeeld om boodschappen te doen als je dat zelf niet (meer) kunt organiseren. Bel gerust met WIL, een betrouwbare stichting met veel ervaring in georganiseerde burenhulp. De vrijwilligers houden rekening met alle verplichte coronamaatregelen. In deze tijd werken WIL, DOCK en Netwerk Informele Zorg Utrecht (NIZU) intensief samen.

Terwijl ‘afstand houden’ nog een poos nodig is, lijkt de menselijke behoefte te groeien om juist in contact met elkaar te zijn. Met wie kun je je verhaal delen als je niemand meer ziet op straat? Waar vind je praktische hulp als dat nodig is? Wie geeft je heldere informatie over wat nu wel of niet mag vanwege het coronavirus? Deze bijzondere tijd roept bij iedereen veel vragen op en ook onrustige gedachten.

Het goede nieuws is dat zo’n rare tijd ook zorgt voor veel vernieuwing en creatieve oplossingen. Er ontstaan spontaan nieuwe initiatieven om ons heen. Om het leven leuk te houden, om contact te houden met bekenden van je club die nu gesloten is, om je werk op afstand toch door te laten gaan, om mensen te helpen en meer.

Hulpaanbod

Voor mensen die hun verhaal kwijt willen of vragen hebben zijn er inmiddels -zowel landelijk als lokaal- diverse telefoonlijnen beschikbaar en vele hulpinitiatieven. Een goed overzicht daarvan is vindbaar via www.nizu.nl/corona of bel naar NIZU: 030 236 1745.
De lokale telefoonlijn van Vleuten-De Meern is WIL (Wijk Informatie Lijn). Voor vragen, praktische burenhulp en een luisterend oor kunnen inwoners van Vleuten – De Meern bellen naar 030 677 3131. Elke werkdag tussen 9:00 en 11:00 uur zitten WIL-vrijwilligers voor hun buurtgenoten klaar om deze telefoon op te nemen.
Een flink aantal mensen meldde zich de laatste tijd als vrijwilliger om de Boodschappen Hulpdienst van WIL te komen versterken. Na een intakegesprek zijn ze inmiddels inzetbaar voor bewoners van Vleuten-De Meern die zelf geen boodschappen kunnen doen en niemand hiervoor kunnen regelen.

Flyer

WILinjebuurt, DOCK en het NIZU verspreiden samen ook een informatieve flyer. Sociaal makelaar Sandra Willemsen van DOCK Utrecht kwam tijdens de verspreiding van deze flyer bij diverse seniorenwoningen in Vleuten-dorp de lokale postbode tegen. De postbode vertelde haar waar meer ouderen wonen: dankzij haar komt de flyer ook daar op de deurmat! Ook heeft de postbode extra flyers meegenomen om achter de hand te hebben. Voordat ze haar postronde vervolgde zwaaide ze enthousiast en riep: “We zijn er toch voor elkaar!”

Heeft u geen flyer ontvangen, dan kunt u een flyer opvragen via WILinjebuurt: 030 6773131



Advertenties:


Nog geen reacties


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website