faalangst_door_mijndrukte_aangeschaft_bij_shutterstock
 Faalangst

Blog: Faalangst

18 september 2020 10:08  Redactie  Reageer

Het is weer tijd voor een nieuwe blog! Vandaag wil ik graag wat delen over een veelvoorkomende angst onder kinderen én volwassenen: faalangst. Als je mijn vorige blog ‘Dat is toch logisch’ bent tegengekomen, dan heb je al een introductie gehad over waarom sommige mensen, jong en oud, verschillend kunnen denken. Dat wordt namelijk beïnvloed door een sterker ontwikkelde linker- of rechterhersenhelft.

Dat jij anders denkt dan anderen, of tot andere kwaliteiten beschikt, maakt jou niet minder waardevol. Iemand met een andere denkwijze of andere kwaliteiten, geeft simpel gezegd een andere bijdrage aan onze diverse samenleving. Het is juist deze diversiteit onder mensen die onze samenleving zo bijzonder en vernieuwend maakt. Er is niks mis met anders zijn, want juist dat wat jou anders maakt, maakt jou speciaal!

Nu begrijp ik dat het ook lastig kan zijn als jij je anders voelt, of als je het idee hebt dat je niet kan voldoen aan de verwachtingen van anderen. Als je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent, kan dat ervoor zorgen dat je je onzeker gaat voelen of last krijgt van faalangst. Faalangst kan je belemmeren in het ‘trots zijn op wie je bent’, waardoor onzekerheid een steeds grotere rol in je leven kan gaan spelen. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je je niet realiseert, dat je geweldig bent zoals je bent!

Er zijn drie verschillende soorten van faalangst:

  1. Cognitieve faalangst
  2. Sociale faalangst
  3. Motorische faalangst

Cognitieve faalangst

Cognitieve faalangst is kort gezegd: bang zijn om fouten te maken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je heel perfectionistisch bent en alles tot in de puntjes ‘goed’ wilt doen. Dat zou kunnen komen doordat je bang bent dat iemand (bv. een leidinggevende of een leraar) teleurgesteld zal zijn wanneer je niet aan de gestelde verwachtingen voldoet. Als je onzeker bent van wat er van je wordt verwacht, kan dat ervoor zorgen dat je overmatig veel bevestiging vraagt of juist heel stil wordt. Op die manier lukt het niet om tevreden te zijn met jezelf en/of je (school)werk, en weet je eigenlijk ook niet of de ander dat zal zijn.

“Juist die dingen die je tegenhouden, zullen je omhoog brengen”

– Dombo

Sociale faalangst

Sociale faalangst is eigenlijk de angst om door anderen afgewezen of uitgelachen te worden. Het zou kunnen zijn dat je bang bent dat een ander je ‘dom, raar of gek’ vindt. Dit kan ervoor zorgen dat je gaat proberen om niet op te vallen, zodat mensen eigenlijk helemaal geen oordeel over je hebben. Op deze manier cijfer je jezelf weg door je anders voor te doen dan je bent. Je kan ook een tegenovergestelde houding aannemen: je bent juist heel aanwezig, maar voert een soort ‘show’ op, waardoor je je ook anders voordoet dan wie je daadwerkelijk bent.

“Je bent moediger dan je gelooft. Sterker dan je eruit ziet en slimmer dan je denkt.”

– Winnie de Pooh

Motorische faalangst

Motorische faalangst uit zich in het bang zijn om een beweging of handeling niet goed uit te voeren. Zo kan je bijvoorbeeld in de stress raken als je een koprol bij gym moet maken of als je voor een groep mensen moet presenteren. Wanneer je er niet op vertrouwd dat jouw lichaam kan doen wat er door een ander van jou gevraagd wordt, zou het kunnen zijn dat je lichaam blokkeert of verstijft. Het zou ook kunnen dat je een uitweg zoekt, (bv. naar het toilet) om het onzekere gevoel en de vervelende situatie te ontvluchten.

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!”

– Pippi Langkous


In alle gevallen van faalangst zijn er verschillende reacties mogelijk, ook wel bekend als:

  • Fight / vechten: je gaat in de verdediging
  • Flight / vluchten: je ontvlucht de situatie of het gevoel.
  • Freeze / bevriezen: je verstijft of loopt vast.

Als je last hebt van faalangst, kan het moeilijk zijn om hulp te vragen of om erover te praten. Helaas kan niemand in je hoofd kijken en kunnen mensen je juist beter begrijpen wanneer je praat over wat er in je omgaat. Mijn nummer 1 tip is: vraag om hulp! Dat is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk kunnen we samen meer bereiken dan alleen. En wanneer je dit doet, zal je erachter komen dat mensen het vaak leuk vinden om een ander te helpen! Wanneer we elkaar en onszelf beter begrijpen, krijgt iedereen zijn welverdiende plekje toegekend en wordt de wereld een stuk mooier.
Klinkt iets in deze tekst je bekend in de oren of herken jij dit bij je kind? Als je vragen hebt of begeleiding zoekt, bel, app of mail me dan gerust!

Groetjes, Jasmijn
www.mijndrukte.nl
info@mijndrukte.nl
06-12741177

Lees hier alle eerdere blog van Jasmijn

Lees ook:
Blog: ‘Dat is toch logisch’
Blog: o jee, weer wat vergeten
Blog: Thuis leren met een prikkelgevoelig kind



Advertenties:


Nog geen reacties


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageren:
Naam:
Email *
Website