De zesde editie van de Bodemdierendagen is inmiddels van start gegaan en duurt nog tot en met 7 oktober 2020. Met deze dagen wordt extra aandacht gevraagd voor deze belangrijke dieren die nauwelijks opvallen omdat ze grotendeels onder de grond actief zijn.
Met de les Buitengewone bodemdieren, die tot aan de herfstvakantie draait op de locaties van Utrecht Natuurlijk, gaan leerlingen van groep 3-4 van basisscholen uit de stad op zoek naar de nuttige dieren. Niet alleen gaan ze buiten op zoek naar zo veel mogelijk verschillende dieren ook ontdekken ze dat deze dieren een belangrijke rol hebben bij de vertering van allerlei plantaardig en dierlijk ‘afval’ zodat dit opgenomen kan worden in de voedselkringloop. Ook ontdekken ze waarom het frietbakje en ander plasticafval niet opgeruimd kan worden door deze buitengewone dieren.
Meedoen kan overal: in je tuin, op je balkon, in het park of op het schoolplein bijvoorbeeld. Geef je waarneming online door. Om het zoeken nog makkelijker te maken, is er een handig scoreformulier dat je kunt uitprinten en mee naar buiten nemen. Gebruik de zoekkaart om het verschil tussen de soorten te herkennen. De Bodemdierendagen zijn jaarlijks rond Dierendag, maar ook op alle andere dagen van het jaar kun je je waarnemingen doorgeven. Die worden gebruikt in het vervolgonderzoek.
Klein maar groots!
Dit jaar is het thema van de Bodemdierendagen: Klein maar groots! Want bodemdieren zijn klein, maar doen grootse dingen voor de bodem en daarmee voor de gehele natuur. Door gangen te graven, zorgen ze dat zuurstof en water kunnen doordringen en dat planten kunnen wortelen. Door resten van dode planten en dieren af te breken, recyclen ze de bouwstenen van het leven. Daarbij hebben ze allemaal hun eigen rol. Dat geldt ook voor de TinyTen die we zoeken tijdens de Bodemdierendagen!
Lesprogramma
Leerlingen gaan aan de slag met de hoger order denkvraag: ‘Wat zou er gebeuren als er geen bodemdieren meer zouden zijn?’. Dat is de kracht en het bijzondere van deze recent vernieuwde les. Op basis van de 21e-eeuwse vaardigeden en didactische principes komt het kringloopdenken centraler te staan. Dat is juist zo belangrijk in de ecologische basisvorming en de basis voor het begrijpen van duurzame(re) keuzes.
De les wordt gegeven aan de hand van een speciaal door een Utrechtse muurschilderaar (De Verfdokter) gemaakt groot doek van een Utrechtse parksetting. De leerlingen kunnen met magneetjes verschillende bodembeestjes een plaats geven.