fietsen_foto_hector_martinez

Fietsenproblematiek Brusselplein

Een vak speciaal voor fietsers om kort te parkeren op het Brusselplein moet overlast gaan beperken. Rijen fietsen staan al sinds de opening van Leidsche Rijn Centrum opgesteld voor de JUMBO. Fietscoaches hebben de toestroom van fietsers sinds deze zomer in goede banen moeten leiden, maar dat is slechts deels gelukt. Het fietsende publiek op het plein zelf is weliswaar teruggedrongen, maar de parkeerproblematiek is er niet volledig mee opgelost.

De Fietsersbond die zich mengt in de problematiek durft te stellen dat het ingestelde fiets parkeerverbod niet eens rechtsgeldig is verklaard door het ‘uitblijven van een officieel verkeersbesluit.’ In een brief aan de gemeente pleit de bond ervoor de verkeersborden weg te halen en krijgt hiervoor bijval van D66 gemeenteraadslid Schilderman. Zij laat onder andere op Twitter weten: “Wat ons betreft moet het overal makkelijk zijn om met de fiets te komen.” Ze noemt de langlopende kwestie rondom het parkeren van fietsen in Leidsche Rijn Centrum “onhandig voor een fietsstad als Utrecht.”


Advertentie:

In de openbaar gemaakte ‘beantwoording op schriftelijke vragen’ aan de gemeente valt te lezen:

“Hoeveel fietsparkeerplaatsen zijn er gerealiseerd rondom het Brusselplein? Komt dit overeen met de afspraken uit het bestemmingsplan? Als antwoord werd hierop gegeven: In de toelichting van het bestemmingsplan Leidsche Rijn Centrum Kern en Zuid uit 2013 is het volgende opgenomen over fiets parkeren. Op basis van de normen van het CROW ( Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) zijn naar verwachting 1.500 fietsparkeerplaatsen benodigd in het kernwinkelgebied. In Leidsche Rijn Centrum Kern worden drie bewaakte fietsenstallingen gerealiseerd, te weten de fietsenstalling onder treinstation ‘Utrecht Leidsche Rijn’, een fietsenstalling in de parkeergarage onder het Brusselplein/Hof van Amsterdam en een fietsenstalling onder het Plantsoen van Boedapest. Daarnaast worden verspreid in de openbare ruimte de nodige fietsvoorzieningen aangelegd, in de vorm van zogenaamde fietsnietjes. De afgelopen jaren zijn in totaal circa 1700 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. Daarnaast zijn in week 35 nog circa 100 fietsparkeerplaatsen naast de Jumbo op kavel A3 bijgeplaatst. In totaal zijn er dus circa 1800 fietsparkeerplaatsen in het winkelgebied. Dat is nog exclusief de te bouwen fietsenstalling onder het Plantsoen van Boedapest waar circa 850 fietsparkeerplaatsen zijn gepland.”

De genoemde bewaakte stallingen zijn er niet gekomen.

Fietscoaches op het Brusselplein | Foto: Martijn SIerhuis

1 reactie op “Fietsenproblematiek Brusselplein”

  1. Het handhaven van het parkeerverbod voor fietsen is het grote probleem .In het winkelcentrum Parkwijk breek je je nek over de fietsen , terwijl er 10 meter verderop parkeerplekken genoeg zijn . maar men is schijnbaar te lui om dit stukje te lopen . En er wordt niet tegen op getreden .

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *