Virtuele kantoren zijn “in”. De redenen ervoor zijn uiteenlopend, maar de belangrijkste is van financiële aard. Euro’s besparen is nog altijd gemakkelijker dan geld vergaren. Slaag je erin om je bedrijfsactiviteiten tot één of twee ruimtes thuis te beperken, dan ben je niet langer afhankelijk van een duur huurcontract. Er zijn ook potentiële milieuvoordelen; die werden vroeger lachend weggewuifd, maar winnen in de twintiger jaren steeds meer aan belang.
Overweeg je om je bedrijfsactiviteiten van het reële naar het virtuele te verleggen, hou dan rekening met volgende tips.
Zorg voor voldoende plaats
Laat jezelf niet verleiden om voor je eenmanszaak of klein bedrijf je laptop gewoonweg op de keukentafel te installeren. Voor je het weet, komt er een kopieerapparaat en/of printer bij, archiefkasten, enzovoort. Verwacht je geregeld bezoek van klanten, leveranciers of medewerkers? Pas dan een separate ruimte in huis aan.
Misschien heb je nog een vroegere kinderkamer, een hobbykamer of zelfs een zolder. Breng de spulletjes die er staan naar het containerpark. Of als je ze nog niet kwijt wilt, contacteer dan MijnSafestore voor opslag. Ook meubelen die in de weg staan, kun je met een voordelig contract netjes en veilig laten bewaren. Locatie Het Gooi ’s in Graveland ligt op een half uurtje rijden van Leidsche Rijn. Alle vestigingen van MijnSafestore zijn gemakkelijk te vinden aan ring- en snelwegen.
Ook virtuele ruimte is goud waard
Om als virtueel bedrijf optimaal flexibel te zijn, biedt de “cloud” zich aan. Al je diensten worden op het internet gehost en het maakt geen verschil waar je je bevindt of wanneer je werkt. Vergelijk de tarieven van de Koninklijke KPN met alternatieve aanbieders. Met een eenmanszaak ben je mogelijk beter als je jezelf op een pakket abonneert met zowel internet, cloudruimte, tv, telefoon als mobiel. Moet je voor de internetverbinding van je medewerkers zorgen, dan zal een zakelijke oplossing interessanter zijn en waarschijnlijk ook veiliger.
Jammer genoeg is de cloud niet voor alle stukken een oplossing. Specifieke documenten met een legaal of financieel karakter bewaar je nog altijd het beste zowel digitaal als analoog. Vooral als je bedrijf geregeld opdrachten uitvoert voor overheidsinstellingen kan het verstandig zijn om je documentbeheer op papier te bewaren. Hou de administratie zoveel mogelijk slank. Groeit het aantal archiefdocumenten je toch boven het hoofd, dan kun je eveneens een externe opslagruimte overwegen.
Personeel
Heb je één of meerdere werknemers? De belangrijksten onder hen werken dan bij voorkeur voltijds voor je. Je kantoor is weliswaar virtueel, maar je personeel mag niet zonder structuur zijn. Denk eraan als je nieuwe mensen aanwerft, dat niet iedereen even effectief alleen kan werken. Je moet kunnen vertrouwen op je mensen zonder dat je ze constant gaat controleren. Is iemand geregeld onbereikbaar of mist deze persoon steeds vaker zijn deadlines, dan mag je achterdochtig worden.
Vergeet ook niet om met je mensen te communiceren. Je hebt wellicht een video conferencing systeem, dus maak er ook gebruik van om af en toe je personeel te informeren of te brainstormen.