wil_in_je_buurt_telefoondienst_boodschappen

Boodschappenvrijwilligers ontmoeten elkaar in Abrona

Een mooie dag in de herfst. De deuren van BraZZerie Abrona in De Meern staan open voor een bijzonder gezelschap. Vrijwilligers van de Boodschappenhulpdienst van WIL in je buurt zijn in aantocht voor een gezamenlijke koffieochtend!

Eén voor één druppelen ze binnen. De gastheren en -vrouwen van Abrona verwijzen de genodigden naar het sfeervolle terras, waar het goed toeven is op deze dag. Koffie, thee en een gebakje naar keuze maken de ambiance compleet.


Advertentie:

Verwonderd

Boodschappenvrijwilligers werken alleen. Collega’s spreken ze bijna nooit. Terwijl velen van hen daar wèl behoefte aan hebben. De solitaire vrijwilligers met elkaar in contact brengen is dan ook hetgeen coördinatoren Carla en Annemarie voor ogen staat met dit uitje. En of ze in die opzet slagen! Op het terras aangekomen raken de gasten meteen aan de praat. Twee vrouwen beginnen een geanimeerd gesprek waarin ze ontdekken dat zij voor dezelfde cliënt hebben gewerkt. Twee buren staan verwonderd te kijken, omdat ze van elkaar niet wisten dat ze boodschappen doen voor wijkgenoten. De verhalen vliegen over tafel. Het is gezellig.

Betrokken

Boodschappen doen als burendienst blijkt dankbaar werk. De ene cliënt heeft tijdelijk hulp nodig, na een ziekenhuisopname bijvoorbeeld. Een andere is afhankelijk van structurele ondersteuning. Maar voor wie de vrijwilligers ook werken en hoe oud, jong, ervaren of onervaren ze zelf ook zijn; wat hen bindt, is hun warme betrokkenheid en wil om een handje uit te steken voor een ander. Die inzet loont. “Mijn cliënt en ik hebben een hechte band opgebouwd”, zegt een trotse vrijwilliger. “Het is met name deze relatie waardoor dit werk zoveel voldoening geeft”.

Meneertje

Niet elke cliënt is even benaderbaar.“Ik mag van mijn cliënt niet binnenkomen”, vertelt een vrouw. “We handelen de boodschappen altijd af bij de deur”. Een andere hulpvrager blijkt vooral drank en sigaretten op het lijstje te hebben staan. In zulke gevallen komt het extra goed van pas dat ze als vrijwilliger over veel inlevingsvermogen beschikken en stevig in hun schoenen staan.

Gelukkig zijn de moeilijke gevallen uitzonderingen. Positieve ervaringen zetten de toon. Hier en daar klinkt een lach op als iemand iets grappigs te berde brengt. “Ik was gekoppeld aan een klein meneertje”, aldus één van de gasten. “Annemarie en ik dachten dat hij niet veel nodig kon hebben als man alleen. Laat nou juist hìj een ellenlange boodschappenlijst tevoorschijn halen, met onder meer twee kilo aardbeien erop!”

Sommige gasten werpen praktische vragen op. “Wat als er een boodschappentas van de fiets valt? Of als je je koopzegels kwijtraakt? Wie vergoedt de kosten dan?” Met dit soort vragen, maar ook met eventuele zorgen over het eigen welzijn of dat van de cliënt, kunnen de vrijwilligers terecht bij de coördinatoren. “Jullie werken zelfstandig, maar je staat er niet alleen voor, hè. Overleg met ons, met elkaar, als iets niet goed loopt. Samen komen we eruit”, drukt coördinator Annemarie haar mensen tussen alle verhalen door op het hart.

Cadeaubon

Na een uurtje of twee is het tijd om het terras te verlaten. Ter afsluiting van het evenement krijgen de vrijwilligers een cadeaubon, in te wisselen bij Abrona-locaties voor nòg een kopje koffie of een andere consumptie. Ze kijken terug op een geslaagde ochtend. “Heel fijn om elkaar in levende lijve te ontmoeten en onze ervaringen uit te wisselen.En ook nog in zo’n ongedwongen sfeer. Prima locatie!” Ook WIl komt er goed vanaf. “Leuk uitje. Mooie blijk van waardering voor onze inzet!

Wil jij ook vrijwilliger worden bij de WIl Boodschappenhulpdienst? Meld je aan via telefoonnummer 030 6773131.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.