auto_ruitenwissers_foto_Holly_Mandarich

Waarom werken de wissersproeiers niet?

De wisinstallatie van een auto voorziet in een wissertank met vloeistof, die door de ruitensproeierpomp onder druk via slangen op de voorruit wordt gesproeid om deze te reinigen. Zo behoud je altijd goed zicht. Wanneer er bij het bedienen van de wisinstallatie geen wisservloeistof uit de tank komt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pomp defect, maar dit is niet altijd het geval.

Verstopte sproeiers

Wanneer er geen wisservloeistof uit de ruitensproeiers komt, zijn deze mogelijkerwijs verstopt. Ze bevinden zich bovenaan de motorkap, waar dode insecten, stof, stuifmeel en kalkresten zich ophopen. Met het afspoelende regenwater komen zij in de sproeikoppen terecht, waardoor deze geleidelijk dichtslibben. Bij oudere automodellen is het reinigen van de sproeiers heel makkelijk. Om het vuil te verwijderen volstaat het, een naald voorzichtig en zonder kracht te zetten in de gaten van de sproeier te steken. Daarmee kan de sproeier ook opnieuw worden gericht. Moderne auto’s zijn echter vaak voorzien van zogenaamde waaier- of microsproeiers. Deze geavanceerde onderdelen verdelen het wiswater efficiënter, waardoor een groter oppervlak wordt bediend. Het risico van verstopping is bij deze fijnere sproeikoppen echter groter. De beproefde methode voor hun reiniging is het doorblazen met perslucht. Dat moet van achterlangs gebeuren en daarvoor moeten de sproeikoppen worden verwijderd. Doorgaans kunnen ze eenvoudig worden losgetrokken. Andere fabrikanten monteren ze met een borgmoer, die moet worden losgeschroefd. De aansluiting van de toevoerslang verschilt, – al of niet met klem – doch het verwijderen is erg eenvoudig en er komt geen gereedschap aan te pas. Met het bandendrukapparaat van het servicestation of een luchtpomp kunnen de verstopte sproeiers vervolgens worden schoongeblazen.

De leidingen

Wanneer het ruitenreinigingssysteem dan nog altijd niet werkt, moeten de toevoerslangen worden gecheckt. Wanneer deze gebarsten zijn, los zitten of lek zijn, moeten nieuwe slangen worden aangebracht. Een vervanging is tevens raadzaam wanneer de verbinding van de slang met de ruitensproeier minder elastisch is geworden. Tevens kunnen de slangen door trillingen in het motorcompartiment gewoon eraf gevallen zijn. Het lek bijten door marters is in onze contreien niet geheel uit te sluiten, herkenbaar door de duidelijke bijtsporen. In dat geval dienen alle leidingen en kabels van de motor te worden geïnspecteerd.

Minder waarschijnlijk maar niet geheel uit te sluiten is een vervuilde slang de oorzaak dat de ruitenreiniging het niet doet. Om deze te reinigen, open de motorkap en trek het uiteinde van de slang uit de wissertank. Ernstige vervuilingen kunnen met perslucht worden losgemaakt en spoelen dan direct in de tank. Wanneer dit niet het gewenste effect heeft, moet de gehele slang worden verwijderd en gereinigd. Dit kan gewoon met water. Eventueel is in de vakhandel speciaal reinigingsmiddel voor kunststofslangen verkrijgbaar. Gebruik echter geen afwasmiddel of zeep. Deze middelen kunnen de slang schade berokkenen. Voor de levensduur van het ruitenreinigingssysteem is het bevorderlijk, dit vier maal per jaar door te spoelen.

De pomp

Wanneer het ruitenreinigingssysteem niet functioneert, omdat de ruitensproeierpomp geen vloeistof oppompt, is de wissermotor wellicht kapot. Dit check je als volgt: – draai de contactsleutel naar “ontsteking” en activeer de bediening van de ruitensproeier, of nog beter: vraag iemand anders om dat te doen. Luister onder de motorkap of de motor van de pomp een geluid maakt. Wanneer je niets hoort, is er een zekering gesprongen, een kabel gebroken of is er iets mis met de interne elektronica van de pomp.

De moeilijkheid van de vervanging van de wisserpomp zit hem in de toegankelijkheid. Het onderdeel zelf zit gewoon in een rubbertje aangesloten op het reservoir van de wisservloeistof. Om de bij de sproeierpomp te komen, moet vaak het wiel eraf en de wielkuipbekleding worden verwijderd. Alleen al daarom kiezen veel automobilisten voor vervanging in de garage.

Vorst

In de winter kan ook bevroren wisservloeistof de oorzaak zijn, dat de ruitenreinigingsinstallatie niet werkt. Dat kan eenvoudig worden voorkomen door speciale vloeistof voor de winter te gebruiken. In geval van bevroren vloeistof kan deze m.b.v. een verwarmde garage of een lange autorit weer worden ontdooid. Vervolgens moet wel de wissertank op barsten worden gecheckt, aangezien bevroren vloeistof uitzet.

Vul de wissertank uitsluitend met de daarvoor bestemde antivries en let op de juiste mengverhoudingen. De vloeistof moet tegen temperaturen van tot – 25 °C bestand zijn. Op internet vind je veel recepten voor het samenstellen van je eigen wisservloeistof. Kijk daarmee uit en gebruik in geen geval de zo vaak aangeraden spiritus. Dit kan de ruitensproeierpomp, slangen en sproeikoppen beschadigen. Bovendien is het brandgevaarlijk.

Bronnen:
Informatie over de wasmachine van auto-onderdelen24.nl
Informatie over de autowasmachine van autogeschiedenis.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.