auto_motorkap_foto_Tim_Mossholder

Het belang van wiellagers en wat er gebeurt als ze defect raken

Wiellagers zijn ontwikkeld om efficiënte rotatie van de autowielen te garanderen. Zij spelen een belangrijke rol in de aandrijflijn van eender welk voertuig, aangezien zij de eerste verbinding vormen tussen de bewegende en de statische delen ervan. In zijn meest simpele vorm is een lager een wrijvingsverminderend component dat in een bewegend onderdeel wordt geplaatst, in dit geval het wiel.

Functie

Het wiellager ondersteunt een zo wrijvingsloos mogelijke draaiing door de toepassing van kleine metalen kogels, die tussen twee gladde metalen ringen rollen. Royaal voorzien van smering draait het lager synchroon met de rotatie van de wielen, waarbij de rolbeweging van de kogels de wielnaaf zo vrij mogelijk laat roteren. Het wiellager zit in de naafassemblage en levert de statische verbinding met de naafdrager via de buitenste ring. De aandrijfas komt van de transmissie en loopt door het centrum van het wiellager via de binnenste ring, en brengt zo de draaiingssamenwerking tot stand. Rollagers worden meestal gebruikt op aangedreven wielen terwijl conische lagers vooral op de niet-aangedreven wielen zitten.

Slijtage

Zoals alle mechanische delen op een auto die draaien, wrijven en rollen, zijn deze onderdelen aan slijtage onderhevig. Een niet mis te verstaan symptoom dat aangeeft, dat het lager zijn beste tijd heeft gehad, is een constant bromgeluid bij verschillende snelheden van het wiel in kwestie. Er zijn drie algemene oorzaken voor een kapot wiellager:

  • Incorrecte uitlijning door verkeerde installatie
  • Een beschadigd of lekkende afdichting
  • Schade door stoot als gevolg van een botsing

Het meest voorkomende mechanische defect treedt op door een lekkende afdichting met als gevolg het weglekken van de smering en het binnendringen van water en gruis. Dit leidt tot degradatie van de rollers en de binnenste en buitenste behuizing van het lager. Een knarsend schuurgeluid wanneer het wiel draait, is hoorbaar. Wanneer je een versleten wiellager van binnen bekijkt, zie je vaak kleine brokjes metaal die binnenin het lager zelf zijn afgebroken en knarsen terwijl ze in de ringen worden gewalst, en zo meer schade veroorzaken. Wiellagers zijn doorgaans van gehard staal gemaakt en wel degelijk bestand tegen een behoorlijke portie draaibelasting. Voeg daar echter hitte (als gevolg van een gebrek aan smering) en water (vanwege de lekkende afdichting) aan toe, en dan heb je de poppen aan het dansen.

Vervanging

Om een wiellager op de juiste wijze te vervangen, moet deze uit de naafassemblage worden gewipt, bij voorkeur met behulp van een hydraulische pers. Problemen kunnen ontstaan bij de plaatsing van het nieuwe lager, aangezien de uitlijning nauwkeurig moet zijn om te voorkomen dat het lager snel verslijt en voor nog meer kommer en kwel zorgt.

Wiellagers zouden het normaal gezien tienduizenden kilometers moeten kunnen uithouden. Er zijn echter van die monteurs (met name doe-het-zelvers), die het lager simpelweg in de naaf hameren in plaats van het zorgvuldig uit te lijnen en gebruik te maken van de eerder genoemde pers. Dit leidt er onherroepelijk toe dat het lager niet zodanig verticaal draait als bedoeld, hetgeen de slijtage en schade aan het onderdeel versnelt.

Expertise

Wanneer je de slijtage op zijn beloop laat, kan een wiellager vastlopen en de as blokkeren. Houd daarom je timing in de gaten wanneer het gevreesde zoemen zich voordoet. Wanneer je de krachten beschouwt, die een aandrijflijn moet compenseren tijdens zijn gebruiksduur, is het indrukwekkend hoe lang de onderdelen mee kunnen gaan, wanneer ze behoorlijk worden geïnstalleerd en van onderhoud voorzien. De reparatie kan een behoorlijk werkintensieve klus betekenen, wanneer een lager het laat afweten. Veel webwinkels verkopen tegenwoordig de volledige naafassemblage met het lager erin geperst, hetgeen een hoop problemen en potentiële fouten bij de montage van het lager uitsluit. Dit maakt het eigenhandig repareren van een kapot wiellager een stuk eenvoudiger, op voorwaarde dat je een deugdelijke gereedschapskist en de nodige expertise hebt. Dan hoef je ook niet in de stress te schieten wanneer dat vreselijke bromgeluid optreedt. De oplossing zit hem in het vaardige hanteren van slechts een ratelsleutel.

Tot slot

Mocht je de vervanging aan de garage overlaten, reken dan op ca. € 170 per wiellager. Hierbij moet worden opgemerkt dat de werkomvang van deze reparatie verschilt al naargelang of het een aangedreven of niet-aangedreven as betreft, hetgeen verschil in de kosten kan maken. Uiteraard rekent de ene vakgarage hogere uurlonen dan de andere. Vraag vooral offertes en vergelijk.

Bron van informatie:
https://www.autodoc.nl/info/wiellagers-van-de-auto-persen-levensduur-en-symptomen-van-slijtage
https://inkoopautos.com/wiellager-vervangen-kosten-symptomen/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail naar redactie@regioleidscherijn.nl.